Saturday, May 31, 2008

Mengubah timeout Bootloader

Kalau menggunakan Ubuntu punya default untuk bootlader timeout, perlu menunggu sekitar 10 saat sebelum operating system dimulakan. Jadi untuk mengurangkan masa menunggu ini ataupun untuk menghapuskannya, kita perlu untuk mengubah time out pada configuration grub bootloader. Caranya ialah menaip arahan berikut pada terminal:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst


dan cari perkataan "timeout" dan ubah nombor disebelahnya daripada 10 kepada berapa saat yang anda mahukan. Untuk saya, kerana saya hanya menggunakan Ubuntu sebagai primary os, jadi saya membuatkan timeout sebagai 0 supaya bootloader terus load kan os Ubuntu.

Bagi sesiapa yang menggunakan dual os, sekiranya anda mahukan bootloader menjadikan Microsoft Window sebagai default, sila editkan dibahagian bawah file ini supaya kenyataan:


title Windows 95/98/NT/2000/XP
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1


berada diatas sekali (bukan paling atas untuk file ini, tapi paling atas bahagian kernel list ataupun os list).

contohnya:



title Windows 95/98/NT/2000/XP
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

title Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-17-generic
root (hd0,0) (<-- yg ini sama dgn atas sbb sy
cuma ada satu OS)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-17-generic root=UUID
=c5e0434e-5581-4900-8146-c1316dde452 ro
quiet splash vga=769
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-17-generic
quiet

title Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-17-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-17-generic root=UUID
=c5e0434e-5581-4900-8146-ac1316dde452 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-17-generic

title Ubuntu 8.04, memtest86+
root (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet




Tolong jgn compare saya punya os list ini dgn anda, kerana ia pastinya tidak sama.


Untuk memudahkan anda, anda bolehla menggunakan software QGRUBEditor untuk mengedit file Grub ini secara antaramuka. Software ini boleh didapati di

http://www.qt-apps.org/content/show.php/QGRUBEditor?content=60391

Tetapi software ini menggunakan libqt4 yang tidak terdapat pada Ubuntu (Gnome) secara default. Saya akan cuba membuat artikel untuk menunjukkan cara untuk menginstall aplikasi ini.

Sekian

3 comments:

  1. Aku selalu just biarkan 10 saat je. So boleh la aku berkesempatan untuk pilih OS yang mana satu. Hu3.

    ReplyDelete
  2. salam...
    tapi aku merasakan lebih baik pakai StartUp-Manager.. kerana mungkin lebih selamat... kerana menggunakan user interface... x lah melakukan kesilapan ketika mengedit /boot/grub/menu.lst...
    wasalam...

    ReplyDelete
  3. dua-dua aku sokong..

    tapi disebabkan aku cuma pakai satu os, buat ape nak tunggu lagi kan..

    pakai StartUp manager pun ok dan selamat, cuma bagi aku agak malas sket nak install software tu sebab boleh diedit direct terus..

    tapi suma org ada pendapat sendiri...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...