Sunday, January 04, 2009

GNOME 3.0 : Apa yang GNOME perlu perbaiki


Selepas menulis idea pelik saya tentang title bar, kali ini saya tampil dengan sedikit idea baru tentang gnome dan nautilus. Imej diatas misalnya menjelaskan sedikit sebanyak tentang apa yang saya tidak begitu selesa dengan GNOME - atau dengan kata lain apa yang perlu GNOME perbaiki. Kandungannya adalah seperti berikut;
  1. Ketinggian (height) elemen pada tetingkap : Jika anda mempunyai monitor berskala kecil 1820x800, tentunya anda perasan terdapat beberapa elemen tertentu mengambil terlalu banyak space pada paparan tetingkap tertentu. (rujuk imej diatas)
  2. Preview Icon yang tak sama size : Ini satu lagi kekurangan yang sangat-sangat merimaskan. Seperti KDE, GNOME juga seharusnya berfikir kearah menggunakan SVG format untuk semua icon yang digunakan dan ini secara tidak lansung akan meningkatkan kualiti paparan icon.
  3. Status bar : Dalam GNOME status bar mana-mana tetingkap adalah berbeza bergantung kepada theme yang anda gunakan. Berbalik kepada konsep kebebasan mungkin ianya sesuai untuk pada keadaan-keadaan tertentu. Namun status bar sepatutnya hanya mengambil ruang yang sedikit dengan penggunaan font yang lebih kecil.
  4. Font pelbagai size : Saya perhatikan GNOME menggunakan satu size standard bagi kebanyakkan font yang muncul pada desktop anda. Mungkin ini untuk memudahkan ia dikawal tetapi dalam masa yang sama, ianya tidak begitu sesuai untuk satu Desktop Environtment moden yang mempunyai potensi yang besar digunakan meluas dalam Netbook ect.
Mock up?

Insyaallah dalam masa akan datang saya akan pamerkan satu mockup mengambarkan apa yang sepatutnya GNOME 3.0 miliki.

Apa idea anda pula?

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...