Wednesday, May 19, 2010

Memasang Keyboard Input Tulisan Jepun [Ubuntu Lucid Lynx]

Sebelum kita bermula, saya ingin tegaskan bahawa cara yang sama juga berfungsi untuk tulisan yang lain seperti Arab, Jawi, China, Russia dan sebagainya.

Cara-caranya seperti berikut;

1.Pergi ke System > Administration > Language Support

2.Klik pada Install / Remove Languages dan Install bahasa yang dikehendaki. Dalam kes saya, saya pilih bahasa jepun. Sila pastikan anda pilih Translation, Input Methods dan Extra Fonts.
3.Siap install, pergi ke System > Preferences > Ibus Preferences. Pergi ke tab Input Method dan pilih bahasa yang ingin anda gunakan (dalam kes ini japanese).

Kemudian klik pada butang Add. Input Method yang anda pilih akan muncul dalam senarai Input Method seperti screenshot dibawah.


Anda akan dapati satu ikon keyboard muncul pada panel atas. Untuk menulis dalam bahasa yang anda install tadi, sila pilih dengan klik pada ikon tersebut.


Jika anda ingin fungsi ini run setiap kali anda masuk ke ubuntu, sila masukkan command berikut dalam Program Startup (System > Preferences > Startup Applications)
ibus-daemon --xim
Amacam?

5 comments:

  1. Kalau aku pasang pun.. macam la aku faham haha..
    kene belajar camni..

    ReplyDelete
  2. aku faham, boleh la taip nihongo lepas nie...

    ReplyDelete
  3. owh ko guna ibus.. aku tak on pun daemon tu
    pemaleh XD

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...