Friday, November 19, 2010

Cara-cara import backtrack repository dalam ubuntu

Bagi siapa-siapa yang tidak tahu apa itu backtrack. ada quote sikit dari official website http://www.backtrack-linux.org/

“BackTrack is a Linux-based penetration testing arsenal that aids security professionals in the ability to perform assessments in a purely native environment dedicated to hacking. Regardless if you’re making BackTrack your primary operating system, booting from a LiveDVD, or using your favorite thumbdrive, BackTrack has been customized down to every package, kernel configuration, script and patch solely for the purpose of the penetration tester.”
Atau dengan bahasa mudahnya Backtrack adalah salah satu disro linux yang menjurus kepada security testing dan yang menariknya backtrack ini mempunyai banyak skrip untuk melalukan pentest. Kalau nak tau lebih lanjut, boleh la google sendiri.

Penafian: apa-apa yang berlaku kepada ubuntu anda setelah menginstall @ menggunakan repository ini adalah tanggungjawab anda sendiri.

Sekarang kita mula, Pertama sekali kita import Backtrack GPG keys dulu. Buka terminal dan salin ini:
$ wget -q http://archive.offensive-security.com/backtrack.gpg -O- | sudo apt-key add -
kemudian tekan alt+f2 dan taip gksu gedit /etc/apt/sources.list salin repository ni :
deb http://archive.offensive-security.com pwnsauce main microverse macroverse restricted universe multiverse
dan simpan. Buka terminal semula
sudo apt-get update sudo apt-get upgrade

Pasang aplikasi Backtrack melalui Synaptic Package Manager. Aplikasi yang di install boleh didapati di folder /pentest/

selamat mencuba ^_^'

Artikel Kiriman En Naja.

psstt: Jika anda mahu menyumbang artikel @ apa sahaja yang berkaitan dengan ubuntu, anda boleh menghubungi syah di facebook syah atau di facebook rasmi Melayubuntu. Syaratnya, ianya mesti didalam bahasa melayu laa..

8 comments:

  1. macam mana nak run aplikasi tu..
    dah buka folder pentest tu..
    & klik file yg dlm tu cth wepcrack..
    xkuar pape pn..

    ReplyDelete
  2. sampai macam tu sekali??
    peh..nmpk gaya nye aku pn kena format balik gak lew..
    hoho

    ReplyDelete
  3. best... disebabkan linux backtrack la, aku dapat menggunakan wifi secara percuma di rumah sewaku.... kakakakaka... :p thanks pada teknologi aplikasi linux... majulah linux untuk manusia... :)

    ReplyDelete
  4. Pada pendapatan aku ler.. BT4 R1 tu bagus guna cd boot aje.. tak yah unstall dalam HDD, Aku lagi suka guna BT3.. huhu. Bro, nak hack wifi tak semestinya guna BT,, application dia tu yg penting.. leh je run dalam ubuntu pun,, aircrack-ng.

    ReplyDelete
  5. haha, congrats.. guna backtrack

    ReplyDelete
  6. aku gune wepcrack-ng je dlm ubuntu. tapi tuk jenis wep la.

    ReplyDelete
  7. terminal tu yg mn??

    ReplyDelete
  8. @syppronet

    boleh gune ubuntu biasa, tapi part setup mostly banyak yang fail. compat wireless satu bende. so better gune backtrack terus, senang, takya nak setup pape, masuk pendrive then run.

    @anon

    terminal tu adelah terminology bagi sebuah program yang ade skin terminator, gunanya untuk hack wifi, codename john connor T1000

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...