Sunday, July 24, 2011

Ulasan Game 0 A.D & Cara Pemasangan Dalam Ubuntu

Wildfire Games, an international group of volunteer game developers, proudly announces the release of "0 A.D. Alpha 6 Fortuna", the sixth alpha version of 0 A.D., a free, open-source game of ancient warfare.
Game 0 A.D merupakan sebuah projek sukarela daripada Wildfire Games dan apabila saya mencuba sendiri fasa alfa keenam game ini, boleh saya katakan game ini sangat 'menjanjikan sesuatu' apabila versi penuhnya dilancarkan nanti.

Saya mencuba game ini dalam laptop berkemampuan 1 Gb RAM dan berkepantasan 2.2 GHz Core 2 Duo yang pada saya sangat ketinggalan jika hendak dibandingan dengan komputer high end pada masa kini.


Pemasangan dalam Ubuntu

Buka terminal dan taipkan kata arahan berikut;
sudo add-apt-repository ppa:wfg/0ad && sudo apt-get update
sudo apt-get install 0ad 0ad-data
Proses pemasangan memerlukan anda memuatturun fail bersaiz kurang daripada 200MB (yang pada saya sangat kecil) dan game ini boleh didapati dalam aplikasi Games.


Dengan keupayaan laptop saya yang minima, saya mendapati game ini boleh dimain dengan lancar tanpa apa-apa gangguan prestasi yang ketara. Walaubagaimanapun, saya juga ingin mendengar prestasi permainan game ini dalam laptop yang lebih rendah spesifikasinya.

Sebelum saya terlupa, game ini juga boleh dicuba dalam sistem operasi Windows & Mac OSX.


IPB Image
IPB ImageIPB Image

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...