Friday, July 22, 2011

Linus Torvalds melancarkan Linux 3.0


Ianya mengambil masa 20 tahun untuk Linus Torvalds membangunkan kod-kod kernel (dikenali sebagai Linux) sehingga ia boleh dipanggil versi 3.0 pada hari ini. 22 julai 2011, selepas 20 tahun nan berliku, Linux Torvalds menulis "3.0 pushed out" di halaman profail Google+ beliau sebagai simbolik pelancaran kod kernel yang pada hari ini menggerakkan kebanyakkan mesin-mesin, komputer-komputer, malah telefon pintar Android & Meego.

Linux 3.0 pada asasnya tidak mempunyai banyak perbezaan dengan versi 2.6.40 dan idea untuk menomborkan semula versi Linux dijelaskan secara berikut oleh Torvalds;
I decided to just bite the bullet, and call the next version 3.0.
The whole renumbering was discussed at last years Kernel Summit, and there was a plan to take it up this year too. But let's face it - what's the point of being in charge if you can't pick the bike shed color without holding a referendum on it? So I'm just going all alpha-male, and just renumbering it. You'll like it.
Rujukan : https://lkml.org/lkml/2011/5/29/204

Sebagai salah seorang pengguna komputer yang menggunakan kernel Linux sebagai perantaraan komunikasi software & hardware, saya mengucapkan selamat datang Linux 3.0!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...