Tuesday, January 31, 2012

Ciri terbaru Ubuntu: HUD??



HUD adalah singkatan bagi perkataan Head-Up Display. Konsepnya adalah untuk tidak menggunakan menu sebaliknya hanya menggunakan papan kekunci. Jadi kurang gunakan mouse. Mark Shuttleworth membuang menu dalam Ubuntu untuk mendapatkan dsiplay atau paparan yang lebih besar.

Ini merupakan inovasi yang saya rasa agak besar dan radikal kerana fungsi menu tidak pernah berubah sejak 30 tahun yang lepas. HUD memberikan pengalaman yang lebih canggih kepada end-user kerana ia menggunakan VUI berbanding GUI. Pasti anda pernah mendengar perkataan GUI=Graphical User interface tetapi VUI??? VUI adalah akronim bagi perkataan Vocabulary User Interface. Jadi bila kita menaip sesuatu pada HUD ia akan menggunakan fuzzy matching dan belajar daripada apa yang kita taipkan di HUD.

Shuttleworth mendakwa, "Apabila anda telah gunakan ia untuk beberapa lama HUD seperti boleh membaca fikiran anda, dalam bentuk yang baik".
Antara Ciri-ciri HUD:
Taip untuk-

  1. cari history
  2. Akses bookmark dalam browser
  3. Akses filters dalam inkscape atau action
  4. Tukar status dalam internet mesengger
  5. Hantar emel
  6. Dan Banyak lagi....
Mungkin ramai yang suka dan ramai juga yang akan membantah seperti apa yang berlaku pada Unity. Namun bagi saya Inovasi yang Ubuntu bawakan ini pasti akan spice up pertandingan di antara sistem-sistem operasi yang lainnya dan meletakkan tanda aras yang tinggi bagi Ditro-distro Linux yang lain.

Nak tahu lebih lanjut layari:

5 comments:

  1. Segelintir pengguna Ubuntu 12.04 Alpha 1 di Malaysia telah menguji pada komputer masing-masing, dan setakat ini fungsi tersebut masih lagi mempunyai pepijat.. Kepada pengguna Ubuntu yang baru lebih baik tunggu sahaja pada April tahun ini untuk memuat turun Ubuntu 12.04 LTS (Precise Pangolin) - versi stabil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa nk ckp ni masih eksperimental lagi...tq deen sokmo...mail kt aku no ko...hendset aku rosak..abis tuka no terus..

      Delete
  2. macam synapse shja.. tapi more advance kot...

    ReplyDelete
  3. Tak sabor nak tunggu bulan april nie...lamanyer....sekarang baru bulan 2....

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...