Saturday, September 01, 2012

Top 6: Aplikasi teruk untuk ubuntu daripada Datamation dan ShimGeek

Apa yang paling best pasal ubuntu ialah pilihan aplikasi yang banyak, daripada produktiviti pejabat seperti LibreOffice sehingga lah aplikasi yang mudah seperti gedit. Namun dalam banyak-banyak aplikasi Ubuntu ada yang prestasi jauh terkebelakang dek kerana di'abandon', kekurangan support atau banyak lagi sebab-sebab yang lain.


1) Firefox extension manager

Masalah timbul apabila firefox terlalu kerap di'update' menyebabkan berlaku compatibility isu.

2) Cheese

Terdapat masih banyak bug yg terdapat dalam rilis Ubuntu 12.04

3) Istanbul

Kesukaran untuk sharing ke laman web seperti youtiup.

Lihat 7 aplikasi lagi di Datamation. Klik link di bawah...

3 apps pilihan Shimgeek untuk aplikasi yang paling teruk adalah:

1. caps lock indicator - Apa tujuan apps ni ada di bar untuk di klik? sedangkan di keyboard pun sudah ada.

2. unity dash- Launcher tidak mencakupi semua apps penting, tertinggal email client. Cuba taip 'email', tidak keluar apa yang dicari, lens icon dibawah terlalu cryptic(tooltips?). Ye, memang di bar ada ikon bentuk envelope tetapi Ubuntu menyasarkan golongan newbie atau beginner yang tak tahu default emel client dimana. Ini bukan minimalis seperti konsep KISS(Keep It Simple Stupid) tetapi simplistik.

3. calendar dalam Ubuntu paling teruk. Tiada ciri-ciri integrasi atau boleh set tarikh appointment ke todo?. Ini disebabkan Ubuntu mengguna Thunderbird yang tiada sistem kalendar. Jadi, samada kita revert kembali kepada Evolution atau pakai add-on lightning(add-on di dalam add-on?) namun prestasinya juga di bawah par. Atau integrasi dengan Gcal.



Seperti kata penulis daripada Datamation beliau bukan berniat untuk menjatuhkan, jauh sekali untuk mengutuk Ubuntu. Tetapi, bagi shimgeek meluahkan rasa tidak puas hati, sebagai kritikan membina. ShimGeek berharap agar ada developer2 di Malaysia sanggup menambahbaik semula aplikasi yang berpotensi jauh ini.

sumber: DATAMATION
              Linux User


Follow ShimGeek atau ShimGimp di twitter @shimGimp 

10 comments:

  1. em. last saya install Ubuntu ialah versi 9.10. lepas tu install W7 sampai sekarang.
    bukan takmau guna, tapi program yang tak/kurang user friendly, terlalu banyak kena guna Terminal menyebabkan saya beralih kepada W7.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...erm...boleh saya tahu program pe yang tak friendly tu? sebab kekadang kalau bukan power user, tak perlu sentuh pun Terminal...hehe...duk area mana eh?mungkin boleh suggest pada cik zaiem orang guna ubuntu berdekatan...

      Delete
    2. W7 memang superior, kena akui itu, saya pun pakai W7 juga. Tapi saya install W7 dan Ubuntu sebelah menyebelah, Ubuntu saya gunakan untuk buat perkara yang asas seperti melayan movie, dengar lagu, menaip blog, internet surfing dan mengedit gambar. Jadi boleh dikatakan saya banyak guna Ubuntu sebab ketenangan fikiran (bebas virus) dan juga sangat laju.

      Apa pun, saya cadangkan Zaeim pakai Linux Mint. Kalau di area kuala terengganu saya boleh bantu install, FOC.

      Delete
  2. ooo...erm...boleh saya tahu program pe yang tak friendly tu? sebab kekadang kalau bukan power user, tak perlu sentuh pun Terminal...hehe...duk area mana eh?mungkin boleh suggest pada cik zaiem orang guna ubuntu berdekatan...

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya, cara yang paling baik adalah dengan gunakan LIVE USB atau Live CD untuk test dulu sama ada komputer kita tu betul-betul disupport oleh Ubuntu. Banyakkan membaca dulu mengenai keperluan hardware / perkakasan yang diperlukan untuk run Ubuntu dengan lancar. Tentu tak ada masalah.
    Ubuntu 12.10 ni dah banyak perbezaan dari versi 9.10 dulu. Terminal dan Linux memang tak boleh dipisahkan tapi bukan satu keperluan untuk menggunakan Ubuntu.

    catatan terbaru dari MindaICT:

    Gambar Bogel dalam Ubuntu

    ReplyDelete
  4. Bkn semua laptop ade indicator kat keyboard. Sbb tu indicator ni penting.

    ReplyDelete
  5. salam bro....saya baru update ubuntu tapi screen jadi x elok pula,.sakit mata nak lihat monitor cam ne nak adjust kasi elok sikit

    ReplyDelete
  6. Tentang Unity Dash, pada 12.10 dan 13.04 development branch, apabila anda search email, akan keluar hasil carian Thunderbird atau mana2 aplikasi pengurus email. Begitu juga kalau anda taip video, music, audio, internet etc. akan keluar apps yang berkaitan. Hasil carian di Unity dash 12.04, tidak dinafikan agak terbatas walaupon ia adalah LTS. Kini, saya ada terbaca blogpost mengenai satu library yang dipanggil libcoloumbus, di mana jika pengguna menaip perkataan "fier" contohnya, maka akan keluar hasil carian "Mozilla Firefox". Mungkin akan digunakan pada 13.04 nanti. Nantikan.

    ReplyDelete
  7. ada orang ke lagi yang monitor blog ni ek? :)

    ReplyDelete
  8. Wow GroupLinks
    informationJobs Near MEEhard work
    anyone visitsWhatsApp Status Video Amazing
    informationJobs Near MEEhard work
    revisit UltraTech4Youit again

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...