Saturday, March 29, 2008

Terbitnya Inkscape 0.46

Inkscape yang merupakan sebuah perisian illustrator popular didalam ubuntu telah mengalami update dari versi 0.45 kepada 0.46. Mulanya saya menjangkakan update ini hanya akan menyaksikan beberapa perubahan minor sahaja, namun apabila diperhatikan senarai update dan new features yang baru diperkenalkan, ianya bukan sembarangan update.Antaranya,

Paintbucket tool
Tweak tool
3D Box tool
Live path effects
Color management
New SVG filters and UI
Native PDF and AI import
XAML import/export
Open Clip Art Library integration (import/export)
Stock patterns
Bitmap editing extension effects
Full on-canvas gradient editing
Engraver's Toolbox in the Calligraphic tool
Touch selection
Dockable dialogs
Command-line access to verbs
Snapping made usable
"3D" / axonometric grid
Angled guidelines
Conversion of objects to guidelines
Significant speed and interactivity improvements
Hundreds of smaller features and bugfixes
[sumber]



Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

4 comments:

  1. Zul banyak artikel ko yang aku baca. dari awal tahun aku mengikuti perkembangan yang ko berikan didalam blog ini. yeh aku juga pencinta open source namun begitu aku memilih OS X sebagai option utama kegunan harian aku. kenapa? setiap orang mempunyai pendapat yang berbeza dan terkadang bercanggah satu sama lain. namun begitu aku amat kagum dengan setiap info yang kau sampaikan kepada pembaca dan aku pasti 70 dikalangan pengguna computer malaysia hanya tahu mengguna PC/Windows dan langsung tidak tahu kewujudan OS lain di planet bernama Dunia ini, apa yang aku kagum lagi cara ko sampaikan artikel kepada pembaca ko, maksud aku berapa ramai programer,it tau bla kat malaysia yang sanggup melungkan masa untuk berkongsi apa yang mereka tahu didalam blog/forum/web? dan berapa ramai cerdik pandai kita yang membina satu aplikasi secara percuma didalam laman web muat turun seperti download.com softpedia dan etc? malaysia kurang sumber sebegini dan tahniah atas usaha ko Zul. aku sarankan ko pasang satu buttun derma didalam blog ini, sekurang-kurangnya dapat juga ko upgread space box.net ko dan tiada lagi bandwitch yang tersekat untuk setiap bulan. dan jika fund aku sudah cukup ko merupakan option blog yang aku nak ko join dengan aku sekali. doakan fund aku cukup untuk aku membantu blogger kat malaysia yang betul minat untuk berkongsi mendapat hasil yang mempu blogger seperti ko bergerak lebih jauh, bina satu aplikasi, aku impikan malaysia juga boleh bukan kerana slogan tapi komuniti web publisher kita kalau betul2 bergabung dengan lebih systematik kita akan melahirkan lebih banyak developer2 yang dasat. ya ini satu impian tapi aku akan cuba walaupun aku tidak mempunyai sebarang sijil untuk dipertontonkan.

    ReplyDelete
  2. saya setuju. lagi satu kan, aku ingat elok kalau tambah lagi author bagi blog ni. so kalau tokei takde masa nak update, geng2 boleh update. lagi ramai lagi meriah kan?

    ReplyDelete
  3. zul boleh tukar linkb log tak?blog saya berkaitan dengan komputer (baru blajar)

    ReplyDelete
  4. Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Fragmentadora de Papel, I hope you enjoy. The address is http://fragmentadora-de-papel.blogspot.com. A hug.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...