Thursday, November 18, 2010

(Review) IBM Lotus Symphony

Sekiranya anda beranggapan OpenOffice adalah satu satunya alternatif bagi Microsoft Office, fikirkan sekali lagi. Sebenarnya, masih terdapat banyak perisian percuma untuk produktiviti pejabat di dunia Linux. Salah satunya adalah IBM Lotus Symphony.

Pengenalan
IBM Lotus Symphony adalah perisian yang dibangunkan oleh IBM China Development Laboratory, Beijing. Pada tahun 2010, IBM Lotus Symphony memiliki 12 juta pengguna seluruh dunia. Perisian ini adalah percuma, namun anda perlu mendaftar terlebih dahulu sebelum muat turun.


Versi 1.0 dirilis pada May 2008, dan versi terbaharu adalah 3.0 (September 2010). Ia dibangunkan untuk Windows (.exe), Linux Ubuntu (.deb) dan Mac
Ia mengandungi 3 program paling umum iaitu untuk tugasan menaip (word), pengiraan data (spreadsheet) dan persembahan (slideshow). Secara umumnya, ia masih ketinggalan dengan OpenOffice dari segi fungsi, namun dari aspek antaramuka, IBM Lotus Symphony adalah antara perisian yang terbaik pernah dihasilkan.


Antaramuka
Antaramuka IBM Lotus Symphony kelihatan profesional, moden dan canggih. Dia memiliki antaramuka glossy dan susun atur menu yang mudah dicapai. Secara lalai, ia menggunakan format Open Documen Format (.ODF) sebagai format standard. Namun, pengguna diberi pilihan sama ada mengekalkan format .ODF atau format .DOC.


IBM Lotus Symphony boleh didapati untuk OS Windows, Linux (Ubuntu sahaja) atau Mac. Failnya bersaiz sekitar 200Mb dan boleh didapati di laman web IBM Lotus Symphony. Namun, anda perlu mendaftar terlebih dahulu sebelum muat turun.


Analisis Kami
Pro Antaramuka yang cantik, profesional dan susun atur butang yang mudah dicapai. Ia boleh dibandingkan dengan Microsoft Office, dari segi mesra penggunanya. IBM Lotus Symphony menggunakan tetingkap tunggal, sepertimana penggunaan StarOffice. Maksudnya, anda boleh membuka tab spreadsheet, word, presentation dalam satu tetingkap tunggal. Tidak seperti OpenOffice atau MS Office, dimana tetingkapnya dibina berasingan.

Selain itu, fungsi lain adalah build-in web browser yang boleh diakses melalui tab. Dapatkah anda bayangkannya? :)

Con Agak perlahan dan memerlukan RAM yang tinggi. Tidak sesuai untuk komputer lama. Untuk Pentium Dual Core keatas rasanya tak ada masalah.
Fungsinya juga cuma terhad kepada fungsi asas, tidak seperti OpenOffice. Tiada fungsi tambahan seperti drawing, membuat carta dan membuat editor persamaan. Namun untuk pengguna biasa, fungsi yang dibekalkan sekarang sudah jauh mencukupi.

Berminat?
Jika anda berminat, anda boleh cuba layari laman web IBM Lotus Symphony di sini
Anda perlu mengisi beberapa maklumat seperti nama dan emel sebelum proses muat turun. Selepas selesai, sila kongsikan pengalaman anda di sini. Ingat, ini adalah perisian produktiviti terbaik setakat ini, selamat mencuba.

Artikel Kiriman Saudara Asrul Rae X.

psstt: Jika anda mahu menyumbang artikel @ apa sahaja yang berkaitan dengan ubuntu, anda boleh menghubungi syah di facebook syah atau di facebook rasmi Melayubuntu. Syaratnya, ianya mesti didalam bahasa melayu laa..

1 comment:

  1. Salam..

    Pernah try versi sblm ni tapi macam kureng jek.. Nanti nak try versi yang ni pastu aku bg feedback semula.

    K

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...