Tuesday, December 07, 2010

Google melancarkan Google eBookstore

Google semalam mengumumkan pelancaran secara rasmi Google eBookstore, sebuah kedai buku maya yang mengandungi tidak kurang dari 3,000,000 (3 juta) tajuk buku di seluruh dunia. Bagi buku versi berbayar pula, ianya terhad kepada US sahaja buat masa ini (mungkin kerana pembayaran melibatkan proses pengurusan, kerjasama penerbit buku, perjanjian dengan penulis etc).

Nota : Sila cuba layari Google eBookstore dalam PC, Telefon, Tablet dan cuba baca mana-mana buku. Respon dalam komen di bawah pengalaman anda.


Berbeza dengan kedai buku elektronik maya yang lain seperti Apple iBook, Kobo, dan seumpamanya yang menggunakan format ebook yang pelbagai (epub etc) dan sukar untuk diakses dalam device dan sistem operasi berbeza, Google eBook bersifat web based, boleh diakses melalui pelbagai device dan sistem operasi, hanya melalui satu akaun google dan koleksi buku disimpan dalam sistem cloud.

Pastinya pengumuman ini akan memberikan impak besar kepada pengguna yang memiliki tablet samada bersistemkan iOS daripada Apple atau Android kerana gadget tablet adalah sangat sesuai untuk membaca buku elektronik.

Mungkinkah ini masa sesuai untuk mendapatkan tablet android :) ?

4 comments:

  1. memang superb, senang nak baca pakai komputer + telefon. hehe~

    ReplyDelete
  2. yup..sedang tunggu bila datang mlesia..bleh baca buku bahasa melayu..hahaha

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...