Thursday, December 16, 2010

Bandwidth Internet Terhad? Gunakan NTM - Network Traffic Monitor

Trend ISP (Internet Service Provicer) masa kini ialah menghadkan penggunaan bandwidth pengguna terutamanya ISP yang menyediakan perkhidmatan internet mobile (mudah alih). Namun saya dapati satu masalah paling besarnya ialah apabila pengguna tidak tahu secara tepat bandwidth yang telah digunakan pada satu-satu tempoh masa.

Sebagai contoh, apabila pengguna subscribe kepada satu plan broadband dengan kadar bandwidth 6GB sebulan, pada hari ke-15 dalam satu-satu bulan, bagaimanakah pengguna tadi boleh tahu berapa banyak lagi bandwidth yang masih available? Keadaan menjadi semakin bermasalah sekiranya pengguna perlu membayar dengan harga tidak masuk akal apabila menggunakan internet yang telah melampaui limit bandwidth yang ditetapkan.

Satu penganiayaan kepada pengguna secara total.

Namun begitu sekiranya anda menggunakan sistem operasi ubuntu, terdapat satu perisian yang akan monitor penggunaan data yang anda gunakan iaitu NTM atau Network Traffic Monitor.


NTM mempunyai pelbagai fungsi antaranya membuat rekod penggunaan bandwidth semasa dan fungsi auto-disconnect apabila melepasi angka penggunaan bandwidth tertentu. Saya merasakan perisian kecil ini sangat berguna kepada pengguna internet mobile untuk sentiasa mengetahui berapa banyak data yang telah digunakan.

NTM boleh dipasang ke dalam ubuntu dengan memuatturun fail DEB dan maklumat lanjut boleh didapati dari http://netramon.sourceforge.net/eng/index.html

Selamat mencuba.

[via : Webupd8]

1 comment:

  1. waaaa..... auto disconnect yg tak tahan tu.....

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...