Wednesday, April 30, 2008

Konsep Tigrimentary untuk desktop ubuntu

Sebelum anda pening kepala, perkataan "tigrimentary" adalah rekaan saya semata-mata. Setelah agak lama saya tidak menulis tentang Gnome customization, hari ini saya nak bercerita tentang konsep desktop ubuntu (samada hardy @ gutsy) yang saya namakan tigrimentary. Sebenarnya perkataan ini saya gabungkan antara 2 unsur yang membentuknya iaitu tema GTK yang bernama Tigris, dan tema Metacity yang bernama Elementary. Haha! Gelak? Nanti dulu sebab saya pasti anda akan terpesona dengan ke"simple"lan dan ke"sempoi"an hasilnya.

snapshot1.png


Amacam?

Rasanya aku tak perlu terangkan secara berulang kali tentang bagaimana nak install tema bagi GTK, Metacity dan Ikon bagi gnome dan ubuntu kerana saya dah terangkan dalam artikel lepas.
**Right Click pd desktop >>> Pilih Change Desktop Background >>> Pilih tab Theme >>> Klik Install dan cari fail yang akan diberitahu selepas ini.

Ramuannya;


snapshot2.png


Masa yang diperlukan : kurang dari 5 minit.

Selamat mencuba. Soalan sila nyatakan dalam ruangan komen!

2 comments:

  1. salam bro,
    aisey..geram la dgn linux nie..grafik lawa2..tp malangnya cd-rom sy rosak..xble nak install linux..huhu..

    nampaknya perisian berbayar seperti micrsoft dh buka mate kat perisian open source seperti linux..hehe..naru dieorg tau..hehe..

    http://www.techcrunch.com/2008/04/29/microsoft-stops-fighting-linux-and-tries-to-give-it-a-big-bear-hug-instead/

    ReplyDelete
  2. jgn susah hati, takde cd-rom tak jadi masalah.still boleh install ubuntu.
    try check this post
    http://vale.homelinux.net/wordpress/2008/04/13/how-to-install-ubuntu-linux-from-usb-stick-the-elegant-way/

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...