Saturday, September 26, 2009

>>> Hanya yang terbaru dalam Karmic Koala!

Akhirnya, apa yang diwar-warkan sebelum ini telah menjadi kenyataan. Kemaskini terbaru dalam Ubuntu Karmic Koala Alpha 6 menyaksikan beberapa perubahan yang mengujakan setelah penantian sejak Hardy Heron 8.04! Tema default serba baru!



Apa yang dapat anda lihat sebenarnya ialah, tema "Human" yang sama sekali diperbaharui dengan perubahan warna kepada coklat mengantikan legasi brown yang sebelum ini. Tema ikon juga telah memperlihatkan perubahan yang menarik. Nama kepada tema ikon ini ialah, Humanity!



Screenshot diatas merupakan gabungan tema ikon serba baru, tema desktop beserta rupa panel yang sangat menarik dan kemas. Kelihatan pihak pembangun ubuntu telah mengambil kira beberapa idea dan cadangan daripada penggguna ubuntu sebelum ini dan mengaplikasikan idea tersebut ke dalam karmic koala yang serba baru.

Wallpaper?

Ini ialah wallpaper terbaru Karmic Koala tetapi tidak pasti adakah ianya adalah wallpaper yang default dalam versi akhir yang akan terbit oktober ini.

Bersediakah anda untuk upgrade ubuntu anda? Sekian.

14 comments:

  1. bro... nak tanye cket... lama btol stage Alpha dia... ke memang nama dia Karmic Koala Alpha?

    ReplyDelete
  2. karmic koala je..
    Alpha tu cuma kod nama bagi tahap pembangunan..
    tak lama muncuk Beta dan kemudiannye Release Candidate yang memberi petanda kemunculan rasmi sesuatu versi Ubuntu..

    tapi aku lebih fokus untuk versi 10.04..
    Gnome 3.0! :)

    ReplyDelete
  3. huhu..tak sabar gak tunggu Ubuntu 9.10 nie. tarikh pelancaran lebih kurang ngan Windows 7. Hoho.

    ReplyDelete
  4. tu lah pasal.. aku memang tahu utk tahap pembangunan... yg peliknye, lama sgt... dah tu, dah nak kuar yg 10.4 nye plak.. adus!

    ReplyDelete
  5. Icon humanity tu boleh di download kat launchpad dan install kat Ubuntu 9.04.

    Icons tu aku dah install kat Ubuntu 9.04. Memang menarik dan cantik

    ReplyDelete
  6. @hyperend : thanks 4 da info...mmg menarik.

    ReplyDelete
  7. saya nak tumpang tanya... wat masa sekarang ni saya tgh pakai ubuntu 9.04 yang jaunty jackalope tu... bila keluar versi ubuntu yang baru, boleh ke upgrade tanpa perlu install semula program2 yang dah sedia ada install sebelum ni? kalau kena install balik semula letih la nanti kena online je memanjang...

    ReplyDelete
  8. bro mcm mn nk buat header blog ko mcm tu.try tengok blog aku http://videoonlineje.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. @k-roy Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya lebih suka fresh install sebab upgrade pun punyalah lama dan setting repo semua kena configure balik.

    Mungkin rakan2 lain yg lebih gemar utk upgrade boleh beri tunjuk ajar.

    @jipang_menjerit /me tgh tunggu gnome 3.0 jugak :)

    ReplyDelete
  10. Saya dah cuba install versi beta punya (upgrade dari Ubuntu 9.04)
    Tapi saya rasa macam sama saja dengan 9.04
    Tak ada beza pun..

    Saya rasa org taksub dengan ubuntu ni sebab appearance dia. Memang lah cantik. Tapi saya rasa, banyak sangat perkara asas yang kurang dalam ubuntu ni. contohnya, software.

    Antara software yang saya sering pakai, music player. kalau yang windows punya, memang bagus. Suara pun jelas, mudah nak faham, boleh di ubah, mini media player, malah color butang itu pun dia bagi sekali. kalau ubuntu tak macam tu. kasar, tidak kemas..dll.

    Sekarang ni, word processor standard adalah Microsoft Office 2007. Tapi, ubuntu cuma mampu support Open Office (2003) saja. Ini mendatang kan masalah, pelajar yang nak buat presentation perlu menukar format dari o2007 masuk O2003 dulu. Ini cerewet. Interface Open Office pula susah untuk di fahami, walaupun jauh lagi berkuasa dari yang microsoft office.

    walau benda ni kecil, saya rasa pemtng juga bagi menarik orang menggunakan ubuntu. Saya dah banyak kali promosi ubuntu pada kawan kawan kampus. Ada dalam 10 orang minat ubuntu, tapi sekadar mereka minat saja lah. Nak install, macam mereka keberatan saja. Sebab perkara basic macam ni tak dipenuhi.

    ReplyDelete
  11. ello boleh mintak tolong tak? aku nak tanya sikit macamana nak install edubuntu.aku dah install ubuntu nak buat dual boot dengan edubuntu macamana cara yang mudah dan berkesan?

    ReplyDelete
  12. Pada aku driver sound card kat ubuntu/fedora is better than vista or xp driver card aku... aku kesan kalau aku play sound guna ubuntu/fedora.. ada effect 3d dibandingkan dengan xp/vista... bunyi plain je...

    Mengenai dokumen office 2007... boleh guna standard office 2003 format.. sebab office 2007 boleh open fail tu - backword compatibality) dan open office pun boleh open jugak... no problem... lain la kalau nak guna features yg format office2007 ada tapi office2003 tak ada...

    ReplyDelete
  13. jap2
    nak tnya skit la
    kalau mcm window ada microsoft word, powerpoint semua tu
    kalau ubuntu ni ape ek??
    kena cari ke software dia??
    ke dah ada??

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...