Monday, August 15, 2011

Kemaskini Terbaru 11.10 Membawakan Pembaharuan Pada Unity [Screenshot]

Versi pembangunan Ubuntu 11.10 telah dikemaskini beberapa hari ini menyaksikan beberapa pembaharuan pada Unity 4.8.0 menjadikannya lebih menarik dan mudah untuk digunakan. Antara pembaharuan yang dimaksudkan;

1. Tiada lagi logo Ubuntu pada bahagian kiri panel untuk melancarkan dash dan diganti dengan logo ubuntu pada unity launcher. Klik pada logo ubuntu ini akan melancarkan dash seperti dalam screenshot.

2. Lebih menarik, dash kini menawarkan fungsi aplikasi, fail dan muzik, dalam satu interface. Tidak ada lagi launcher khusus untuk aplikasi dan fail seperti sebelum ini pada unity launcher.


3. Pada fungsi pencarian dash, pengguna boleh refine search untuk aplikasi (seperti dalam screenshot), fail dan juga muzik yang mana ini adalah sesuatu yang sangat menarik dan terkedepan berbanding launcher pada OSX Lion.


4. Pada panel di tempat logo ubuntu sebelum ini ialah nama kepada aplikasi yang sedang aktif dan juga menu. Ternyata ianya sangat menarik.


5. Fungsi Alt+Tab pula telah dipertingkatkan dengan fungsi preview.


Kemaskini semasa ini menjadikan unity semakin selesa untuk digunakan dan menawarkan eye-candy yang menyegarkan. Kelihatannya unity menapak sedikit demi sedikit ke arah kematangan dan tahap kestabilannya juga adalah kunci utama kepada penerimaannya.

Harus diingat bahawa segala kemaskini ini masih dalam pembangunan & percubaan yang pesat. Versi akhirnya nanti diharapkan adalah yang terbaik dan paling stabil.

3 comments:

  1. linux mint 11 rulez for now (only for beginner ;p )

    ReplyDelete
  2. LIKE yang ni sebab, nautilus dia lebih light..
    aku tak upgrade lagi, tunggu :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...