Monday, August 29, 2011

MelayUbuntu setup: Shimgeek

Projek ini bakal menjadi satu siri tetap yang akan dijalankan oleh Shimgeek untuk melihat apakah setup-setup yang digunakan oleh pengguna-pengguna Melayubuntu. Saya akan bermula dengan diri saya dahulu.

Shimgeek atau nama sebenar Mohd Hashim bekerja sebagai kerani syarikat pembinaan. Apabila dia tidak bergelumang dengan lukisan-lukisan pembinaan beliau selalu godek-godek perisian computer seperti Inkscape dan Gimp. Seorang yang berminat dengan keindahan seni dan warna-warna, kadang-kadang berkicau di laman Twitter, dulu sangat aktif dalam FB sekarang dah kureng...menjadi penulis jemputan Melayubuntu sejak tahun 2010. Sangat obsesss dengan buku, jika dikira-kira bukunya lebih banyak daripada pakaiannya.

Shimgeek setup:

1. Bagaimana Setup anda?



2. Apakah setup Ubuntu/Linux sekarang?

Untuk seharian, saya menggunakan 14" acer aspire 4710, di mana merupakan laptop yang pertama dibeli semasa di universiti dahulu. Bagi saya ini merupakan laptop yang paling terbaik dihasilkan oleh acer kerana semenjak digunakan 3 tahun lepas tak pernahnya meragam sekalipun berbanding dengan laptop mahal kawan-kawan saya. Cuma nak komplen jangka hayat bateri yang sedikit kurang 2 jam je. Menggunakan system operasi Lucid Puppy versi 5.2.8 saya tak pernah rasa lag.


3. Perisian apa yang anda gunakan seharian, dan untuk apa anda gunakannya?

· Yakuake untuk command line, kadang-kadang buat pos dalam vim

· Gimp untuk edit gambar-gambar yang lama

· Inkscape untuk reka bentuk baju dan bisnes kad dan bermain-main dengan vector

· Chrome, Firefox unutk melayari internet,

· Mplayer untuk memainkan semua jenis fail muzik dan video


4. Apakah setup yang diidamkan??

Besyukur sudah dengan apa yang ada. Tapi jika ada duit lebih saya akan naiktaraf kepada Macbook Air- yang mana ia akan memudahkan pekerjaan saya. Saya lebih utamakan portability dan bateri yang tahan lebih lama.


Sesiapa yang berminat untuk menhantar setup Ubuntu/Linux mereka, saya alu-alukan emel kepada hashimwinger11@gmail.com




2 comments:

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...