Thursday, October 06, 2011

Confession of Melayubuntuholic

Individu yang menyatakan mereka mengejar kewangan, pangkat atau kecantikan secara kosisten di dapati kurang gembira dan juga kurang sihat berbanding siapa yang mengejar sesuatu yang bukan matlamat materialistik.-jonathan haidt, the happiness hypothesis
Kebanyakan manusia mendapati kerja dalam tiga golongan; sebagai kerja, sebagai kareer atau sebagai panggilan. Saya menggangap apa yang saya tulis adalah pangilan atau seruan kepada saya. Tapi seruan untuk apa?

Sekarang kita terlalu menyerah dan mengalah dalam bidang apa pun ekonomi, politik, sosial terutama sekali TEKNOLOGI. kita meyerah kalah kepada orang-orang eropah yang jahat yang mepengaruhi dan menjajah minda kita secara tidak sedar.

Disini lah di mana saya boleh menyumbang sedikit berkaitan dengan teknologi walau pun tidak banyak. Teknologi adalah sesuatu dianggap perlu dari dulu sampai sekarang. Teknologi sebenarnya dipelopori oleh orang-orang Islam. Teknologi juga suatu ketika dahulu berada di tangan orang melayu semasa kita berada di puncaknya. Sekarang saya cuba mengembalikan apa yang yang hilang, apa yang dipadam dalam lipatan sejarah.

Siapa pencipta pistol sebenarnya?Adakah orang eropah? Jika anda berkata ya anda telah pun dikelirukan buku sejarah ciptaan orang-orang Eropah. Sebenarnya teknologi pistol ini dimulakan oleh orang islam. Dan cuba didalihkan oleh orientalis barat. Malah orang melayu dahulu bejuang menentang penjajah menggunakan pistol bukan sahaja menggunakan tombak atau keris. Bukan seperti apa yang anda lihat dalam gambar buku teks sejarah tingkatan 4. Cuba anda cari  dalam google image 'PEMURAS'.


Anda baru sahaja disedarkan. Melayu ditakdirkan untuk menjadi pencipta bukan pengguna semata-mata. Buka mata, buka minda, ubah fikiran anda bahawa melayu adalah bangsa hebat bukan bangsa yang layu.

-image courtesy of pakcikli00

3 comments:

  1. Banyak lagi sebenarnya senjata melayu yg digelapkan dalam sejarah. Selain dari pemuras dan karga cuba cari kat google ttg terakol/tarkul, lela rentaka, istinggar..

    ReplyDelete
  2. betul2...ini baru satu contoh...taktau berapa ribu telah disorok dari pengetahuan kita...

    ReplyDelete
  3. saya sangat setuju dengan penulis bahawa melayu adalah bangsa hebat bukan bangsa yang layu..bagi saya Islam, Melayu sudah mencapai kemajuan dari segi material lebih lama dari barat tetapi sejarah yang dipertontonkan kepada kita kini telah banyak dikaburi faktanya oleh barat yang terkesan ialah kita kini apabila banyak keraguan timbul hasil daripada sejarah yang kabur..hasilnya, minda melayu terdidik yang melayu sentiasa lemah..

    http://mistisfiles.blogspot.com/2010/01/senjata-senjata-melayu-yang-digelapkan.html

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...