Friday, October 16, 2009

FOSS.my 09

Masihkah ingat foss.my 08? Bagi saya, ada banyak kenangan yang pastinya boleh diingati. Setahun berlalu dan kini program yang sama datang kembali. Apa-pun, tulisan ini mungkin tidak memberi apa-apa makna kerana tarikh pendaftaran untuk peserta biasa sudahpun tamat semalam (15 Oct 09). Sebenarnya saya keliru, apa maknanya akhbar berita harian mengatakan "Pernyertaan Percuma" sedangkan apabila anda rujuk ke laman web foss.my, pernyertaan adalah dikenakan bayaran kecualilah jika anda masih dibangku sekolah. Ok lupakah hal itu. Foss.my 09 agak istimewa kerana menghimpunkan segenap ceruk peminat Open Source seluruh Asean dan bukan sekadar Malaysia. Tidak hairanlah jika penceramah yang diundang juga bukan calang-calang. Siapa tak kenal Richard M. Stallman dan beberapa nama besar lain dalam arena Open Source. Saya sudah terlewat untuk mendaftar dan saya rasa saya akan gagal hadir pada 24 dan 25 Hb nanti. Itupun jika keajaiban tidak berlaku.

5 comments:

  1. hang kene distinguish betuix2, RMS bukan tokoh OpenSource tapi Free Software Movement.. die tak suke dikaitkan ngan Opensource..

    ReplyDelete
  2. The free software movement (abbreviated FSM) is a social movement which aims to promote user's rights to access and modify software. The alternative terms "software libre", "open source", and "FOSS" are associated with the free software movement.

    ReplyDelete
  3. aku pergi hari Sabtu ni... sapa lagi pergi? :)

    ReplyDelete
  4. yang aku tahu richard m stallman (betul ke ejaan ni?) anti air coke.

    ReplyDelete
  5. satu lagi anti mobile phone dan door access card. sory la zul, aku tak cakap awal2. sebulan awal aku dah register.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...