Saturday, April 11, 2009

HardInfo : System Profiler untuk ubuntu (linux)

Ianya tidak sukar untuk mengetahui profail (hardware) komputer anda. Buka terminal dan taipkan "lshw".Sekelip mata terminal akan memaparkan senarai panjang output yang berkaitan dengan hardware komputer yang sedang anda gunakan. Namun kadangkala ianya tidak seronok/sesuai untuk membaca tulisan-tulisan pada terminal. Kerana itu mungkin anda perlukan HardInfo, satu aplikasi kecil yang berfungsi memaparkan (hampir) kesemua hardware yang terdapat pada komputer anda (termasuk yang bersambung melalui USB dan sebagainya).

HardInfo boleh mengumpulkan maklumat tentang hardware komputer yang anda gunakan, sistem operasi yang sedang anda gunakan, melakukan benchmark (prestasi), dan menghasilkan laporan dalam bentuk yang boleh dicetak samada melalui format HTML atau text kosong.

Untuk memasang HardInfo dalam ubuntu, sila muatturun fail pakej DEB dari laman web getdeb.net.

Kebaikan anda memasang aplikasi sebegini dalam ubuntu ialah untuk mengenalpasti setiap hardware yang terdapat atau tersambung ke komputer anda. Melalui percubaan saya, hardinfo boleh mengesan data yang begitu terperinci sekali berkenaan setiap hardware yang terdapat atau tersambung ke laptop saya.

Buat masa ini saya belum mencuba fungsi benchmark yang terdapat pada hardinfo. Namun kesimpulan awal saya ialah, ianya sangat sesuai untuk pengguna newbie ubuntu yang masih kabur tentang profail komputernya sendiri.

3 comments:

  1. mmg smart. Benchmark pun x hang, x mcm windows :D.

    ReplyDelete
  2. Menarik2.....downloading now>.....

    ReplyDelete
  3. Update : dh download n try....mmg menarik...software ni mcm CPUZ dlm Windows, ditambahkan pula dengan info pasal software (OS) yg digunakan. Cuma aku lagg kat CPU N-Queens je skjp, tp so far ok laa...

    Thnx Zul coz share software yg bagus ni!!

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...