Monday, April 06, 2009

Portable Ubuntu? Aku mungkin impikan portable windows!



Beberapa hari ini dunia blog dipenuhi dengan berita tentang wujudnya sesuatu yang dipanggil portable ubuntu. Ya, portable! Bermakna anda boleh membawa ubuntu kemana-mana sahaja dalam bentuk EXE (bukan live cd atau live usb) samada dalam cd, usb, external hd atau apa sahaja peranti memori.

Portable ubuntu bertindak seperti satu perisian diatas platform windows tanpa memerlukan reboot, virtual machine (VM), dan tidak sama dengan wubi. Jika anda masih blurr, sila amati imej dibawah.



Portable ubuntu adalah dalam bentuk EXE dan bersaiz 438MB yang boleh dimuatturun dari sini. Oleh kerana ia portable yang tidak perlu dipasang ke dalam windows, ia boleh di simpan dalam usb drive, cd, external HD dan sebagainya. Anda boleh merujuk balik mengenai cara-cara menggunakan portable ubuntu ini dari lamannya.

Namun sebagaimana wubi, saya tidak begitu menyukai konsep sistem operasi bagus diatas sistem operasi tak berapa bagus. Saya lagi sukakan jika sekiranya konsep ini diimplementasikan secara songsang(reverse), portable windows! Fuh, portable mac osx mungkin lagi cun. Namun semua itu tidak mungkin jadi kenyataan kerana windows dan mac osx bukanlah sistem operasi sumber terbuka!

14 comments:

  1. wow nice...kene try neh..hoho

    ReplyDelete
  2. mungkin, wine akan buat satu utk linux? portable windows. tp, mungkin besar la sket kot. hehe.

    ReplyDelete
  3. huhuhu... tunggu je.. nanti ade la yang buat tuh.. huhuhu.. tapi dikire sebagai illegal ke?

    ReplyDelete
  4. kalau untuk windows, boleh jek guna BartPE. modify jadi portable

    ReplyDelete
  5. rasa mcm best je....maybe bagi sesetengah orang yang menggunakan kedua-dua OS ini untuk mneyelesaikan masalah atau kerja mereka, sesuai la...

    ReplyDelete
  6. mati hudup balik pun tak tentu jumpe portable Windows..
    masalahnya satu aje : GENUINE LICENSE

    ReplyDelete
  7. portable windows ada. Tp x hensem mcm ubuntu lah. Try carik F13 liveCD. ianya live dan boleh juga dibuat portable dan tidak berasaskan bartPE. Jadi sila refer F13LiveCD, boleh buat portable.. Melayubuntu, TQ sbb info kat atas.

    ReplyDelete
  8. @hantu_gigi:windows portable mmg da ader,tp dier bkan leh boot lam linux camnie.dier came boot from cd.n bukannye executable camnie.

    hmm...kalo linux nak wat,lebey kurang cam vbox la kot.

    ReplyDelete
  9. waaa.best2 nih aper lagi dwl la, lagi sng keje. mudah, cepat, dan efisen
    ttp gunakan ubuntu walau dimana anda berada.. huhuh

    ReplyDelete
  10. tolong tnjuk ajar skit..

    apa kgunaan utama dgn portable ubuntu nih..??
    run dlm windows, still guna process windows, antivirus windows, kat mane high security nye??
    (x fhm sgt kgunaan portable nih)

    mtk otai2 tnjuk ajar skit..

    ReplyDelete
  11. Aku lebih suka Slax sebagai portable Linux. Laju dan kecik.

    ReplyDelete
  12. MK: ye, Slax mmg best, tp dia life cd, volatile..kalo install dia lain la(install Slax agak payah).mcm backtrack. tp portable ubuntu ni lain, leh run atas windows skali, boleh buat update seme, dan dia x volatile, ape2 file yg kite simpan akan ada..mcm virtualbox dan vmware, juz 2 tu kene install, kalo x mo install amek image vmware punye la, baru lebeh kurang same mcm portable ubuntu neh.. :-)

    ReplyDelete
  13. @salaz, Aku install Slax dalm usb drive, dan dokumen2 dan settings memang disimpan dalam pen drive tu.

    Kalau embedded Linux lak (boleh run dalam Windows), aku cuma pernah cuba DSL je la. Tapi agak kurang user-friendly nye. Ubuntu sebagai portable atau embedded, agak lembab.. uhuu...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...