Friday, April 15, 2011

Ubuntu Gnome Remix : Projek Gnome 3 Untuk Ubuntu Bermula


Mark Shuttleworth telah mengumumkan, bermula dari ubuntu 11.10 dan seterusnya, unity adalah satu-satu interface yang akan digunakan dalam ubuntu. Namun sekiranya anda tidak dapat dipisahkan dengan gnome, kini terdapat satu projek yang berhasrat untuk mengekalkan gnome sebagai interface untuk ubuntu iaitu Ubuntu Gnome Remix.

Projek ini masih lagi baru dan laman webnya dihostkan secara sementara di link yang diberikan di atas. Namun kewujudan projek sebegini sedikit sebanyak dapat memberikan pengguna pilihan sekiranya mereka tidak sukakan unity sebagai interface ubuntu.

Visi projek ini ialah;

The Ubuntu Gnome Remix will be a mix of the best of GNOME and Ubuntu. It's GNOME and open source roots will be very apparent.
Compatability for both classic GNOME (what Ubuntu has used for years) and GNOME3 (a brand new interface that is made of awesome) will be maintained.
One day, we hope this will become an official Ubuntu distribution, possibly under the name Gubuntu. Note we cannot use that name currently due to Ubuntu trademark restrictions.
Semoga bermanfaat.

7 comments:

  1. eeeiii,, saya baru je dapat melepasi halangan carcamarba yg kronik setelah install gnome3.. nasib baik saya dah purge balik ke unity.. fuh fuh fuh

    ReplyDelete
  2. ok la Gnome 3, i prefer Gnome 3 dari Unity hehe

    ReplyDelete
  3. unity ngan gnome 3 ada konflik..mmg xleh install side by side..huhu

    ReplyDelete
  4. nanti bleh buat tutorial utk install gnome 3 tak... melayu ubuntu...

    ReplyDelete
  5. ah ini semua tah apa2 tah. gnome3 la, kde la, unity la, lxde la. 



    agak2 ada orang emo tak weh aku tulis gitu :p

    aku rasa ramai yang minat gnome3 daripada unity. entah kenapa. aku rasa unity ok je. bagi aku tak kisah mana2 asal buat kerja smooth itu paling penting.

    tapi tak dapat nak buat rotate cube dengan mudah. dan aku tak suka virtual workspace bentuk 2x2 aku lagi suka 4x1.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...