Monday, September 12, 2011

Ubuntu 11.10 : Unity, Gnome-Shell Atau Gnome2 Classic?

Ubuntu 11.10 telah melepasi versi pembangunan beta 1 dan kini pengguna tertunggu-tunggu versi penuhnya yang bakal diterbitkan pada bulan 10 nanti. Antara isu yang timbul semenjak dari Ubuntu 11.04 ialah, terdapat pengguna yang tidak senang dengan antaramuka Unity yang dijadikan default dalam ubuntu 11.04. Akibatnya, ada pengguna yang beralih angin kepada distro lain seperti fedora, Linux Mint, dan sebagainya.

Dalam Ubuntu 11.10 yang baru, Ubuntu masih lagi mengekalkan Unity sebagai antaramuka default namun kali ini pengguna yang tidak menyukainya berpeluang untuk mencuba altenatif lain iaitu samada Gnome-Shell mahupun Gnome2 Classic (dalam Gnome 3).

Unity

Antaramuka Unity [Imej ubuntuguide.net]

Memasang Gnome-Shell dalam Ubuntu 11.10.


Gnome-Shell boleh dipasang secara terus dalam Ubuntu 11.10 menggunakan kata arahan berikut;
sudo apt-get install gnome-shell
Antaramuka Gnome-Shell [Imej ubuntuguide.net]

Memasang Gnome2 Classic (Dalam Gnome 3)

Sekiranya anda tidak menyukai kedua-dua antaramuka samada unity mahupun gnom-shell, pilihan terakhir adalah mengekalkan apa yang anda pernah guna ketika menggunakan Gnome 2. Kini, antaramuka tersebut boleh diaktifkan dengan memasang pakej gnome-session-fallback.

Masukkan kata arahan berikut ke terminal;
sudo apt-get install gnome-session-fallback
Antaramuka Gnome2 [Imej ubuntuguide.net]

Jadi, antara antaramuka Unity, Gnome-Shell dan Gnome2 Classic, yang mana agaknya yang akan anda guna untuk ubuntu 11.10?

16 comments:

  1. Emm...berat juga ni...dah terbiasa dgn Unity sebab di rumah menggunakan Natty,tapi di office menggunakan Fedora 15. Kena test dulu mana yang ringan untuk PC di rumah yang menggunakan P4c 2.6GHz baru decide kot :-p

    ReplyDelete
  2. tak lama dulu mencuba gnome-shell.. disebabkan ianya tak stabil dan banyak bug aku tinggalkannya sehingga stabil baru nak cuba (2 - 3 bulan lagi kot).. sekarang masih 10.04 LTS.. Impian, memang nak pakai gnome shell.. sebab banyak blog ubuntu bukan tempatan dia org buat undi dan peratusan gnome-shell melonjak jauh meninggalkan Unity dan Classic dibelakang.. :)

    ReplyDelete
  3. errr....aku suka classic.dah try gnome-shell tahun lps.tahun ni try gnome3,kat lptop dulu pakai unity.result,aku lagi suka classic or gnome3.xsuka sangat interface lawa2 sangat.nanti pc ak bukan merangkak dah,mengengsot lak.huhuhu

    ReplyDelete
  4. Kita pakai Linux banyak pilihan, sampai pening mana 1 yg sehati sejiwa.. Org Jendela kata, baik Jendela shj sebab semua dlm 1.. TAk der IE, tak boleh buka Windows explorer.. tak yah nak custom itu ini.. Cehh..! Apa-apa pung, aku hendak bebas daripada dipenjara.. Ewah..!

    ReplyDelete
  5. lawa la tgk gnome 2 classic

    ReplyDelete
  6. gnome3.. arhh.. xsabar nk try ni..

    ReplyDelete
  7. gnome3 memang terbaik, tapi bila ada pada komputer yang slow sikit, gnome2 classic ialah pilihan

    ReplyDelete
  8. menarik. just nak tanya, kalau kita dah ada ketiga2 interface tu, boleh tukar2 ke antara ketiga2nya. Contohnya, gnome shell dan gnome classic dah diinstall dalam pc/laptop. then kita pun guna lah unity. tapi tetiba, rasa nak try gnome shell. pastu lepas beberapa lama, rasa boring dan nak guna semula unity. boleh ke buat macam ni (tanpa buat uninstall)?

    ReplyDelete
  9. say no to unity . bosan . baik guna gnome . tak kira baru @ classic .

    ReplyDelete
  10. @ Anonymous Unity juga menggunakan Gnome iaitu Gnome 3..ramai yang tersilap dengan menyalah tafsir dengan menyebut Gnome 3 sebagai Gnome Shell sedangkan keduanya tidaklah sama..

    Bagi aku Unity ni bagus..mereka yang tak dapat terima mungkin kerana TAKUT untuk BERUBAH..kau orang yang takut ni mengingatkan aku kepada Pengguna WINDOWS..annoying..

    ReplyDelete
  11. masalahnya bukan takut nak guna Unity tu... isu yang end-user terima adalah lagging... atau pc terus hang

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...