Friday, January 30, 2009

Gnome Do 0.8 Final.

logo.png
Kini Gnome Do 0.8 telah sampai ke versi stabil. Menawarkan pelbagai kemaskini yang seterusnya menjadikan ianya aplikasi yang WAJIB dipasang ke dalam ubuntu anda. 20 Plugins yang disertakan ke dalam Gnome Do secara tidak lansung meningkat produktiviti anda dan sekaligus menjimatkan masa.

Docky




Sebagaimana yang saya review sebelum ini, Gnome Do 0.8 ini memperkenalkan konsep (theme sebenarnya) Docky yang pada saya cukup kreatif mengabungkan Dock dan Do dalam satu interface yang cukup mudah dikenali dan diuruskan.

File Preview


Selain itu, Gnome Do juga mempunyai fungsi File Preview dalam bentuk thumbnail bagi image dan movie untuk membolehkan fail yang ingin anda buka dapat dikenalpasti terlebih dahulu.

..dan bermacam lagi fungsi baru.

Enjoy!

7 comments:

  1. Ya benar itu... Aku sebagai peminat Gnome sentiasa berharap Gnome akan terus maju.
    Ini pada pendapat aku, dari segi interface antara Gnome ngan KDE, KDE lebih nampak cantik.. Tp Gnome aku rase lebih user friendly... Terpulang pada kalian. Setiap orang ade cita rasa sendiri..
    Dari pengalaman aku sejak Ubuntu 5.10 lagi, aku amat senang dengan Gnome.. hanya 2 kali sahaja aku mencuba KDE iaitu sewaktu mencuba "Kubuntu" dan "Mimos GNU/Linux"...

    p/s : Mimos GNU/Linux memang default menggunakan KDE... tiada versi menggunakan Gnome.. huhu.. Kalau ade, info lah aku..

    ReplyDelete
  2. K suka gnome :)

    KDE macam tak minat la.. besa sangat iconnya

    ReplyDelete
  3. Err..aku sdang review Gnome Do...ekekeke...

    ReplyDelete
  4. huhuhu.. sampai sekarang den belum sempat nak cuba gnome do nih.. dan sampai sekarang jugakla syah xtau ape itu gnome do.. huhuhu.. btw, akan cuba lepas nih.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. cmner nk update ke 0.8? aku pkai 0.6 lg nih.

    ReplyDelete
  6. nak instal macam mana tu..kawe baru lagi dalam ubuntu

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...