Monday, January 05, 2009

"Mockup" untuk Notisfikasi

Jika Novell membangunkan Evolution, Sun membangunkan OpenOffice.org , Mozilla terkenal dengan Firefox, dan Red Hat untuk Network Manager, orang akan bertanya apakah yang ubuntu dan canonical lakukan secara khusus untuk menambahkan desktop experience dalam sistem operasi sumber terbuka. Kini mereka tampil dengan satu idea yang pada saya sememangnya diperlukan dalam desktop pengguna biasa - idea notisfikasi.

Mockupnya cukup menarik perhatian dengan beberapa konsep yang saya cukup bersetuju iaitu;
  • notisnya perlulah menarik perhatian
  • tidak ada tindakan yang harus dilakukan terhadap notis
  • notis akan muncul secara berturut-turutan
  • Jika anda "missed" notis tertentu, pada panel terdapat satu fungsi untuk anda melihat kembali notis-notis sebelum ini jika anda memerlukannya
  • Jika notis itu kritikal, ia akan pop-up pada desktop anda pada foreground bukan lg background
Berkenaan tiada tindakan yang perlu dilakukan terhadap notis, Mark Shuttleworth mengatakan;
Fungsi tindakan terhadap pop-up notis akan menimbulkan perasaan yang pengguna perlu melakukan sesuatu apabila pop-up notis itu muncul. Ini akan menukarkan fungsi notisfikasi ini bukan lagi kepada notis tetapi "kerja" yang harus dilakukan setiap kali notis muncul.

Saya merasakan konsep yang ingin diperkenalkan sedikit sebanyak menyamai Growl dalam Mac OSX. Tetapi Growl mempunyai kelemahan iaitu ia menyediakan pilihan tindakan pada notisnya. Disini saya bersetuju dengan idea notisfikasi diatas, sepatutnya tiada pilihan tindakan pada notis!

6 comments:

  1. haha..cepat tul ko update Zul..efisyen nie..

    ReplyDelete
  2. Will this be implement on the latest release of Ubuntu 9.04? or is it still in development? Anyway, it will be better if you link us to the articles which you did refer to.

    ReplyDelete
  3. Nape gunblade asyik tny link mana ambik ek? setau aku apa yg dia tulis tu dia terjemah dari blog Shuttleworth lepas kasi tau dia ada mockup nie...link Shuttleworth pun ada dlm artikel nie..pelik2..

    ReplyDelete
  4. Ohw baru perasan ada link, my bad.

    ReplyDelete
  5. Sebab kalau dalam penulisan yang sebenarnya, memang perlu link atau rujukan yang kita gunakan. Dengan itu, bukti dapat ditunjukkan. Yang saya perhatikan zul selama ini, Memang penulisan dia seperti penulisan thesis!

    Kalau boleh, rujukan yang selok-eloknya adalah buku, tapi sekarang ni mana la nak beli buku-buku tu.Haha

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...