Tuesday, September 06, 2011

Menggunakan Desktop Gnome 2 (Classic Desktop) Dalam Gnome 3

Jadi, tak semua orang sukakan perubahan. Apabila Gnome 3 dilepaskan dengan pengalaman kepenggunaan yang serba baru dengan memperkenalkan apa yang digelarkan 'Gnome-Shell', tokoh yang berdiri mengkritiknya dengan hebatnya ialah pengasas Linux iaitu Linus Torlvalds. Walaubagaimanapun, tradisi perisian sumber terbuka membuktikan penggunanya sentiasa mempunyai pilihan lain, sekiranya tidak menyukai sesuatu pendekatan.

Dalam hal ini, Unity tidak terkecuali. Ada segelintir pengguna ubuntu yang kurang senang dengan pendekatan antaramuka unity dan lebih sukakan apa yang mereka kenali sebagai Gnome 2 yang digunakan oleh Ubuntu selama ini.

Sekiranya anda salah seorang yang tidak sukakan perubahan samada oleh gnome-shell mahupun unity, kini anda boleh mencuba apa yang dinamakan 'gnome-session-fallback' yang membolehkan pengguna Gnome 3 menggunakan interface klasik Gnome 2.

Menarik!

Untuk mencubanya, anda perlu memasang pakej berikut dalam ubuntu 11.10;
sudo apt-get install gnome-session-fallback
Selepas restart komputer anda, pada sesi Login Screen, pilih sesi Gnome Classic dan kemudian login seperti biasa.

imej dari usemoslinux

Dengan ini, pengguna pastinya mempunyai lebih banyak pilihan iaitu samada menggunakan Unity, Gnome-Shell, mahupun Gnome 2 Classic. Berminat untuk mencuba?


3 comments:

  1. dah biasa dgn gnome shell...terbaek setakat nie

    ReplyDelete
  2. bagi orang yang xbiasa ngan gnome-shell & unity..hehe

    ReplyDelete
  3. semalam instal Unity/ubuntu--netbook dalam LucidLynx. aku kurang gemar sbb takde bar kat bawah. puas carik, uninstall. select lepas log out pon tak jadi.
    last2 remove netbook, balik asal. best.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...