Wednesday, July 07, 2010

Podcast Kuliah Ust Azhar dalam telefon Android, Blackberry, Symbian dan juga Ubuntu

Saya ada terbaca dalam laman web Ust Azhar berkenaan cara-cara untuk subscribe podcast kuliah beliau mengguna iPhone melalui aplikasi iTunes. Lalu bagaimana sekiranya seseorang itu tidak mempunyai iPhone? Saya menemui sebuah laman web iaitu http://podcast.kuliyah.net/v1/ yang ada menyediakan suapan (feed) podcast kuliah ust azhar.

Setahu saya, sekiranya anda mempunyai pautan suapan ini, anda boleh subscribe menggunakan apa sahaja perisian podcast yang terdapat dalam mana-mana telefon seperti Android, Blacberry dan juga Symbian (telefon nokia). Saya juga telah mencuba pautan suapan tersebut menggunakan fungsi podcast dalam Banshee menggunakan Ubuntu dan sekali lagi ianya berjaya tanpa apa-apa masalah.

 Screenshot disebelah misalnya dicuba dalam telefon symbian (nokia) menggunakan aplikasi podcast dengan memasukkan pautan suapan : http://podcast.kuliyah.net/v1/feed.xml dan hasilnya, podcast berjaya dimuatturun dengan jayanya.

Perkembangan teknologi seperti ini seharusnya digunakan sepenuhnya secara praktikal supaya teknologi tidak terasing dari ilmu-ilmu agama yang sememangnya menjadi satu makanan kepada rohani kita. Syabas kepada Ust Azhar dan tenaga kerja dibelakang beliau atas inisiatif mewujudkan fungsi podcast untuk setiap kuliah beliau yang sangat berguna kepada generasi sekarang. Semoga pendakwah dan ustaz-ustaz yang lain dapat mengambil pendekatan yang sama dalam menyampaikan ilmu-ilmu agama.

Sekiranya kamu inginkan dunia maka hendaklah dengan ilmu. Sekiranya kamu inginkan akhirat maka hendaklah dengan ilmu. Dan sekiranya kamu inginkan kedua-duanya juga hendaklah dengan ilmu.
Selamat mencuba.

2 comments:

  1. wow..team ustz azhar da maju..dari VCD ke podcast.bangga aku..huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Molek ah.. Buleh ambe taruk tutorial nie kat ustazazhar.com

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...