Thursday, July 08, 2010

Tentang Ubuntu Font (Rasmi)

Sebelum ini saya menulis tentang ubuntu font dan cara memuatturun font berkenaan. Namun ianya bukan versi rasmi dari pembangun ubuntu dan membunyai banyak aksara yang tidak disokong. Pasukan design.ubuntu semalam mengumumkan private ppa kepada font rasmi ubuntu yang boleh dicuba oleh "ubuntu member". Manakala versi penuhnya akan diterbitka pada 08.08.10 nanti yang pastinya ditunggu-tunggu kerana font ini bukan sahaja akan digunakan pada logo, dan dokumen ubuntu malah akan digunakan sebagai font desktop ubuntu 10.10.



Apa yang boleh saya perkatakan tentang font ini ialah, ianya memberikan satu identiti khas kepada penampilan ubuntu dan memperkuatkan jenama ubuntu itu sendiri.

7 comments:

  1. I don't mean to be rude or anything, but you might want to link back to Ars Technica original article for the use of their graphic in your post - even though attribution has little to do with the prevention of copyright legislation prosecution. Still, internet ethics dictate that one should always attribute and link back to the source. Just as a reminder.

    ReplyDelete
  2. thanks for your reminder..i just replaced the image with my own..=)

    ReplyDelete
  3. cantiklah font baru nih

    ReplyDelete
  4. salam. knp bila nak main lagu tiba2 sound crash? kat youtube & vlc palyer x mau. tp bila boot ubuntu ada plak bunyi tabla. kat Sound Preferences dah takde device list. nak mintak tolong sket. tq in advance.

    ReplyDelete
  5. ish.. merata-rata je nak tanya.. mcm salah tempat je..

    ReplyDelete
  6. erm kemas nih..identiti tu penting..
    setuju cakap bro..=)

    ReplyDelete
  7. Semakin Kemas dengan font terbaru ni

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...