Wednesday, March 02, 2011

Scrivener untuk Linux! Perisian berbayar kini mengintai pasaran pengguna linux?


Petang tadi saya terbaca artikel di OMGUbuntu! tentang satu aplikasi yang saya pernah guna ketika menggunakan Mac OSX satu ketika dahulu iaitu Scrivener! Scrivener ialah satu aplikasi 'word processing' khas untuk penulis yang selama ini secara tradisinya hanya dibangunkan untuk sistem operasi Mac OSX.

Namun tradisi itu tidak lagi dipertahankan apabila pembangun Scrivener mula membangunkan dan telah mengeluarkan versi beta pertama bagi aplikasi ini untuk dicuba secara percuma oleh pengguna sistem operasi berasaskan Linux dan Windows!

Sekiranya anda ingin mencuba aplikasi ini dalam ubuntu, ikut panduan berikut;

1) Muat turun Scrivener versi Linux di sini : http://literatureandlatte.com/scrivenerforwindows/
2) Extract fail bernama 'LiteratureAndLatte' ke dalam Home folder
3) Buka terminal dan taipkan;
sudo mv LiteratureAndLatte /usr/local/
4) Untuk melancarkan aplikasi ini, buka file manager dan pergi ke file system - usr - local - LiteratureAndLatte - bin , kemudian double klik pada fail Scrivener

Saya tidak mahu berbicara panjang mengenai aplikasi Scrivener ini kerana anda pastinya akan memahami dengan lebih mendalam berkenaan fungsi aplikasi ini ketika mencubanya sendiri.

Apa yang pasti, di saat penguasaan pasaran (market share) penggunaan linux semakin melebar, kita dapat memerhatikan semakin banyak perisian berbayar atau percuma yang dibangunkan untuk linux.

Sebagai pengguna ubuntu sepenuhnya, saya melihat perkembangan ini dengan amat positif dan berharap pengguna yang lain juga mendapat tempias kebaikan dari perkembangan ini.

1 comment:

  1. aku suka puisi nih,,,mane ko dapat nih,,,ayat2 nya begitu puitiss,,hahaa

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...