Saturday, January 10, 2009

Incollector : Uruskan maklumat dalam ubuntu dan windows

Jika dahulu, maklumat dan nota dicatatkan dalam buku nota atau buku catatan. Sehinggalah komputer dicipta dan cukup murah untuk dimiliki oleh setiap orang, dan kemunculan teknologi internet menjadikan maklumat semakin mudah diperolehi dari laman web. Saya ingin bertanya secara peribadi, bagaimana anda menguruskan kesemua maklumat yang anda perolehi? Adakah anda hanya gunakan maklumat tersebut ketika inginkannya kemudian melupakannya apabila ia tidak diperlukan lagi? Jika itu sikap anda selama ini, anda masih ditakuk lama!

Takuk seterusnya yang sepatutnya anda berada ialah menggunakan perisian pengurusan maklumat yang cekap. Oleh kerana otak anda "sucks" untuk mengingati maklumat dengan tepat, saya perkenal Incollector kepada anda. Ianya satu perisian yang mudah digunakan untuk anda mengumpulkan nota, perbualan, quote, serial number, source code, alamat web dan maksud perkataan. Kesemua maklumat itu pula diuruskan menggunakan tag untuk memudahkan anda mencarinya kembali dan juga mempunyai fungsi rating seperti menguruskan muzik kegemaran.

Untuk memasang Incollector dalam ubuntu, anda boleh download pakej DEB di getdeb.net dan double click padanya. Download incollector untuk windows dan pasang seperti biasa dalam windows.



Saya sendiri telah mencuba Incollector dan kagum dengan kemudahgunaan yang ditawarkan. Saya telah mencari perisian seperti ini buat sekian lama dan kini saya menemuinya. Namun Incollector masih gagal untuk memaparkan imej didalamnya dan mungkin versi seterusnya developer boleh menimbangkan untuk memasukkan fungsi menyimpan maklumat dalam bentuk imej.

3 comments:

  1. Wahh..
    menarik gak ni..
    nak cuba lah..

    ReplyDelete
  2. basket note pads tu bkn dah ada ke?

    ReplyDelete
  3. bro,software leh guna kat ubuntu 9.04 x ?? baru je berjinak ngan ubuntu nie.dah try install..dah berjaya install.tapi bila nak open,xde pape effect..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...