Friday, August 13, 2010

BlankOn Sajadah : Distro linux islamik dari komuniti Indonesia

Saudara se-islam di Indonesia membangunkan satu distro linux islamik BlankOn Sajadah yang mengandungi perisian islamik (seperti sabily) dan menggunakan bahasa melayu indonesia. Kelihatannya distro sajadah ini adalah dibangunkan berasaskan kepada distro BlankOn Linux juga dibangunkan oleh komuniti linux indonesia iaitu apa yang dipanggil Yayasan Pengerak Linux Indonesia (YPLI) dan Tim Pengembang BlankOn.

BlankOn Sajadah;
BlankOn Sajadah adalah salah satu racikan (varian) BlankOn Linux yang memuat berbagai perangkat lunak Islami. Paket-paket yang disertakan antara lain pengingat waktu sholat, arah kiblat, Al Qur'an dan terjemah, tartil Qur'an, pembaca hadist dan Kalender Hijriyah.
Ciri-ciri Sajadah;

  • QiOO - Al Quran di OpenOffice,
  • Zekr - Al Qur'an terjemah dan suara tartil online,
  • Othman Quran dan Noor - Peramban Al Quran
  • Minbar - Pengingat waktu sholat,
  • Peramban Internet Firefox + addon penginat sholat dan webstrict,
  • Stellarium - aplikasi melihat tata surya / planetarium,
  • Dukungan penulisan huruf arab,
  • Penyaring konten negatif webstrict dansguardian,
  • DNS Nawala - DNS Penyaring domain berkonten negatif,
  • Hijra - Kalender Islam,
  • Monajat - Aplet penampil Doa-doa,
  • Thawab - Ensiklopedi dan penampil ebook hadis dan kitab,
  • Hadis-Web - Kumpulan hadis hadis Bukhori, Muslim dll

Screenshot;




Owh, saya tidak pernah tahu pergerakkan linux di indonesia sudah mempunyai yayasan yang tersendiri. Di malaysia nak berkomuniti pun hidup segan mati tersipu-sipu malu. :)

18 comments:

  1. wuuuiihh mantap nehh.,
    orang Malaysia juga tahu yaa sama BlankOn Sajadah.,. ^^

    ReplyDelete
  2. Mantaf BlankOn, Lanjutken....!!!

    ReplyDelete
  3. tu la orang malaysia ni asyik kutuk windows aje kerjenye tapi nak buat sendiri tak reti!!

    ReplyDelete
  4. kat malaysia dah ada oshirix..maybe org windows xtahu pun...=P

    ReplyDelete
  5. Aku rajin juga join forum Linux Indonesia. Tapi setakat baca je lah. Memang geng geng mereka suka berkongsi ilmu.

    http://archive.kaskus.us/forum/19

    ReplyDelete
  6. terimakasih rekan rekan malaysia dan kami sangat senang jika BlankOn Sajadah juga bisa digunakan disana

    ReplyDelete
  7. terima kasih anda mempercayai kami

    ReplyDelete
  8. geng2 di malaysia pun insyaallah suka berkongsi ilmu jugak..hehe

    ReplyDelete
  9. sama2..insyaallah..
    perjalanannya masih jauh :)

    ReplyDelete
  10. org kita nak berkomuniti, tak aktif. masokis cuba pusing masa..
    semasa buat kajian gerakan OSS kat malaysia. OSS kat malaysia ni pernah tercemar dgn ajaran sesat.. nama linux tu, ketupatLinux. ada lagi dlm arkib utusan.

    Mungkin masa tu, suasana berubah... orang risau nak percaya perkara "free".
    lepas ubuntu melonjakkan diri. bru OSS bangkit.

    cuba bygkan klu ubuntu xde.. agak2 org guna linux apa? @ tak guna?
    masokis tak tahu lah....

    apa yang masokis tulis ni, hanya pandangan newbies... kalau salah tlg betulkan.
    apa2, sokongkan lah OSHIRIX.. hehe :)

    ReplyDelete
  11. biasa la .. indonesia gitu.. but kalo malaysia nak buat yg lbih bagus aku mau cuba

    ReplyDelete
  12. wah. baru tau pasal nie. nanti leh try download and cuba. ;)

    ReplyDelete
  13. cun..aku yg tulis lom cuba..hehe

    ReplyDelete
  14. Mari kita tingkatkan Uhuwah Islamiyah kita...saudaraku di Malaysia...kita seiman...kita berbagi produk halal...selamat menggunakan sajadah...

    ReplyDelete
  15. silahkan pake Blankon Sajadah buat teman2 pengguna Linux di Malaysia, asal jangan dicaplok saja, Blankon buatan anak-anak Indonesia, boleh pake sesuka hati tapi ga boleh di klaim karya anak2 malaysia. oke, salam linuxer

    ReplyDelete
  16. sila jangan mulakan komen provokasi..
    indonesia-malaysia adalah negara bersaudara yang dipisahkan oleh sempadan yang dicipta penjajah...selagi mempunyai pandangan seperti ini, kita sebenarnya masih terperangkap dalam perangkap penjajah barat yang ingin memisahkan kita!!

    ReplyDelete
  17. apa yg dikata oleh Andinuryadin adalah contoh yg tak santun, harap jgn hiraukan. kami anak indonesia sangat menghargai orang malaysia, hanya secuil saja yg ikut provokasi.

    salama damai dari kami, wassalamu'alaikum wr wb.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...