Wednesday, August 18, 2010

Ubuntu 11.04 dinamakan Natty Narwhal

Sistem operasi komputer ubuntu adalah sistem operasi yang dikemaskini setiap 6 bulan sekali. 6 bulan sekali itu juga ia akan mendapat nombor versi yang berbeza berserta kod nama yang berbeza. Sekiranya versi 10.10 yang bakal menemui peminat pada 10.10.10 ini diberi kod nama Maverick Meerkat, Mark Shuttleworth dalam blog beliau semalam mengumumkan kod nama bagi ubuntu versi 11.04 ialan Natty Narwhal.

Kepada yang berminat, Narwhal merupakan sejenis ikan seperti dalam gambar diatas. Dalam bahasa melayu tak pasti pula apa panggilannya. Untuk makluman anda lagi, ubuntu mewakafkan perkataan kedua pada setiap kod nama ubuntu dengan nama binatang kebanyakkannya binatang yang hampir pupus. Mungkin tanah tumpah darah Shuttleworth iaitu Afrika Selatan banyak menginspirasikan idea ini kepada beliau.

Shuttleworth menulis;
Once Maverick is out the door we’ll be turning our attention to making the most of the amazing capabilities of modern graphics hardware, both for outer beauty and for inner efficiency.
kemudian..
We’re also putting a lot of work into chips and architectures (admittedly, not yet of the quantum sort) that keep cool, and help keep the planet cool in the process. So it would be nice to have a codename which reflects that goodness. Some sort of mascot for a cool planet would do the trick.
Selamat sukses pembangun ubuntu!

10 comments:

  1. salam.. hurmm..da terlalu banyak open OS sekarang ni.. ;D

    ReplyDelete
  2. Maverick Meerkat tak keluar lagi..dah ready code baru untuk seterusnya..memang best!!

    ReplyDelete
  3. wslm..mmg byk pilihan..
    terpulang kita utk memilihnya :)

    ReplyDelete
  4. yup..scara tradisinya begitu..hehe

    ReplyDelete
  5. Maverick Meerkat belum keluar lagi dah ada Natty Narwhal.

    ReplyDelete
  6. wah..
    nama yg unik..
    ak pun tak penah dengaq semua ni..
    terbaik..

    ReplyDelete
  7. wah dah ada 2 menunggu ni... versi Lucid LTS ni pun dah menarik... kena sparekan lagi hard disk aku nampak gayanya...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...