Thursday, December 11, 2008

Amarok 2.0 Released! - "Ini satu permulaan"

"Ini satu permulaan" - Dan itulah yang dimaksudkan oleh pasukan pembangun music manager Amarok apabila mengumumkan terbitnya Amarok 2.0. Ianya amat dramatis, dengan projek pembangunan yang berjalan selama 2 tahun dan diakhirnya, mereka hanya mampu mengungkapkan kerja 2 tahun mereka itu hanyalah dengan frasa "ini satu permulaan".

Sesiapapun pasti gagal menafikan betapa platform linux telah banyak berubah akhir-akhir ini dari sistem operasi yang hanya digunakan oleh advanced user kepada sistem operasi yang begitu mudah untuk digunakan mahupun oleh normal user. Saki baki kesusahan yang dirasai hanyalah mainan mentaliti dan Amarok 2.0 sedang berada dilandasan paling tepat bagi membuktikan dakwaan saya ini.



Amarok 2.0 memperkenalkan "cara baru" anda menguruskan koleksi muzik dan memainkan muzik. Dengan antaramuka KDE 4 yang bersih dan simple, Amarok 2.0 memberikan anda seluas-luas kebebasan untuk memilih "maklumat apa yang ingin anda lihat berkaitan lagu yang sedang anda mainkan" dengan fungsi applet yang boleh ditambah dan diubah-ubah. Anda mungkin ingin menambah applet lirik lagu, album info , media devices dan banyak lagi applet yang boleh diinstall kemudiannya.

Amarok 2.0 juga diintegrasikan dengan sempurna dengan online service seperti Magnatune, Jamendo, MP3tunes, Last.fm dan Shoutcast.

Install Amarok 2.0 dalam ubuntu/kubuntu

Tambahkan repo berikut;
deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu intrepid main
Update dan kemudian install package yang bernama amarok-kde4.

Enjoy Linux Desktop!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...