Wednesday, December 10, 2008

Cairo-dock 1.6.3.1 + Ubuntu = CUN!

Saya tidak begitu berminat dengan cairo-dock beberapa waktu dahulu kerana berbanding dengan cairo dock, saya lebih sukakan AWN (Avant-Window-Navigator). Hari ini, selepas mengikuti dokumentasi pemasangan cairo-dock oleh komuniti ubuntu disini, saya nekad mencubanya sekali lagi. Oleh kerana saya sudah mempunyai versi sebelumnya sebelum ini, saya perlu remove (sudo apt-get purge cairo-dock) dan install cairo-dock yang baru memakai no versi 1.6.3.1 (jangan takut dengan anka!).

Installasi berjalan sempurna dan selesai sahaja proses tersebut saya boleh melancarkan cairo-dock dengan pergi ke pilihan menu System Tools atau Alt+F2 dan masukkan cairo-dock.

Tanpa konfigurasi apa-apa, paparan cairo-dock 1.6.3.1 seperti berikut;



Paparan dock berbentuk curve dengan lenturan ala-ala mac osx, ditambah dengan beberapa applet lain iaitu workspace switcher yang terletak pada desktop berserta applet trash, sys monitor, cpu dan clock, sungguh menarik dan berguna tanpa perlu memasang banyak aplikasi lain. Anda juga mungkin akan tertarik dengan animasi ikon-ikon pada dock setiap kali ada aktiviti padanya.

Saya sedang bermain-main dengan cairo-dock sekarang ini. Jika tiada apa-apa halangan insyaallah saya akan upload video untuk tatapan anda. Mungkin ini masa sesuai untuk anda mencuba cairo-dock?

10 comments:

  1. Saya tak pernah cuba Cairo. Tapi Kiba Dock is still the best.

    ReplyDelete
  2. ermm.. cm ner mau buat.. semua icon kt dock tu.. kuar nama ek??poning dh ni..maaf laa yer.. masih baru lg ni..

    ReplyDelete
  3. Alamak bro.. abaikan..msg diatas..dh jupe caranye..haha.. sempoi...

    ReplyDelete
  4. hrmmm ....
    nanti nk try jgk cairo-dock ni ...

    ReplyDelete
  5. aik..wallpaper KDE4 ka?

    applet tu cairo-dock pnye gak ke?

    ReplyDelete
  6. aku x leh nak try sbb aku x der internet connection.. hahaha peace. ader free mai rr kat demolifez.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Thema apa yag kita boleh buat lengkungan tu.ada setting mana2 x?

    ReplyDelete
  8. camne nak wat sebijik macm dalam gambar tu ek?...setakat fresh install taw la...pastu x pasal2 pilih theme...tros jadik laen...kuang3

    ReplyDelete
  9. camne nak install cairo-dock tuk ubuntu intrepid 8.10 ek? bro bleh tlg sis x? sis dah nak buntu ni. sori ler..sis msh baru lagi lam ubuntu baru 2 hari. huhu..plizz..help me..

    ReplyDelete
  10. salam kenapa saya download keluar arahan nie

    Access has been denied

    banned ext .exe

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...