Sunday, July 27, 2008

Asal usul logo ubuntu?


Baru sahaja melayari laman web hongkiat.com yang mendedahkan unsur kesamaan antara logo-logo beberapa syarikat atau entiti. Lalu tercatat disitu bahawa logo ubuntu mempunyai persamaan dengan logo Human Right First. Apa yang mengejutkan ialah persamaan itu terlalu nyata dan memandangkan Human Right First sedang/akan/telah menyambut ulangtahun kewujudan yang ke 30, lalu saya beranggapan logo Human Right First lebih mula wujud dan kemudian wujudlah logo ubuntu.

Melalui wikipedia, Human Right First adalah satu pertubuhan pernah dipuji oleh NGO Monitor kerana keadilannya dalam melaporkan konflik antara israel dan negara-negara arab. Maklumat tentang logo tidak pula tercatat disitu.

Sebenarnya selama ini saya tidak perasan apakah makna simbolik kepada logo ubuntu. Apabila dilihat kepada logo Human Right First barulah saya perasan bahawa, terdapat 3 orang yang membentuk bulatan lalu ianya menjadi ubuntu, dan apabila 4 orang membentuk bulatan ianya logo Human Right First. Btul ke?

7 comments:

  1. bila aku cari logo ubuntu kat Google.. aku dapat gambar 3 orang membentuk satu bulatan.. gambar yang sungguh tak murni.. huhu

    ReplyDelete
  2. memang pun....keluar yg cantik :)

    ReplyDelete
  3. @mk : haha...aku tau apa yg ko mksudkan..wakakka..

    @kita : keluar???xpaham..huhu

    ReplyDelete
  4. aku tau ape yang mk ngan kita maksudkan tue... huhuhu...

    - Moto ubuntu 'Linux For Human Being' amek dari 'Human Right First' gak kot...

    ReplyDelete
  5. @dark lord : ntah....ye kot....hehe

    ReplyDelete
  6. tinggal 3 je sb israel da kne tendang keluar.

    ReplyDelete
  7. mengubah sistem yang ada dimalaysia selagi pkai xp ..selagi2 data data keselamatan negara tak terjamin..dan x pernah stabil..mungkin disebabkan new world oder maka peperangan dalam dunia mayapun bermula.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...