Monday, July 21, 2008

Install Safari 3.1.2 (versi terbaru) dalam ubuntu hardy heron menggunakan WINE

Jika sebelum ini bro alHakim telah menulis panjang mengenai cara-cara untuk install internet explorer (IE) kedalam ubuntu menggunakan WINE, hari ini saya akan menulis "tidak begitu panjang" cara-cara install browser safari dalam ubuntu hardy heron. Saya tahu entri ini bukan untuk semua orang, tetapi sebagai rujukan berguna terhadap sesetengah orang.

Cara-caranya;

1.Pastikan anda sudah memasang WINE ( sudo apt-get install wine ) atau menggunakan Add/Remove Applications (taipkan wine - pilih - apply).

2.Pastikan Windows Version pada winecfg (Applications - Wine - Configure Wine) disetkan kepada Windows XP.

3.Pastikan anda sudah memasang Microsoft TrueType fonts ( sudo apt-get install msttcorefonts ) dan copy beberapa fonts tersebut kedalam folder Wine dengan cara memasukkan command-command berikut kedalam terminal
cp /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/Arial*.ttf ~/.wine/drive_c/windows/Fonts/

cp /usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/Times_New_Roman*.ttf ~/.wine/drive_c/windows/Fonts/
4.Download safari untuk windows disini.

5.Kemudian run fail SafariSetup.exe yang didownload dengan double click , atau right click - open with wine... atau pada terminal dalam direktori yang sama taipkan( wine SafariSetup.exe). Ini akan membuka tetingkap yang sangat-sangat familiar dengan anda.

6.

Next

7.

Accept agreement - Next

8.

JANGAN install bonjour dan updater - Install.

9.

Finish.

10.Buka Terminal dan taipkan;
wine ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Safari/Safari.exe
atau lancarkan safari menerusi menu applications - wine atau desktop shortcut.

Photobucket

Ianya tidak perfect tetapi boleh digunakan. Harap entri ini berguna sebagai rujukan.

3 comments:

  1. teruja dibuatnya...aku sebenarnya kurang berminat dengan wine,banyak sangat lemaunya..secara teknikal, bukan salah wine, cuma bila aplikasi yang aku nak jalankan guna wine tak mencapai prestasi yang diharapkan..

    tapi, bak kate pepatah, takdak rotan akar pun jadilah...kekekeke..jutaan terima kasih kepada pembangun wine serta penyokong2 mereka..

    ReplyDelete
  2. @rizq : ahaha..cangkul pun cangkul lah...wahaha... kire ok la 2 bro..wine skrg ni baru versi 1..byk lg kebarangkalian tuh...huhu

    ReplyDelete
  3. wine agak kurang stabill zul aku dah cuba sebelum ini termasuk aplikasi safari, kemungkinan besar ada sesetengah laman web tidak dapat di layari dan surf akan jadi lembab. wine masih dalam proses development, aku sarankan untuk mencuba SAHAJA, seperti entri kau sebelum ini, jangan ubah fikiran pengguna ubuntu tentang window, kerana ubuntu (linux) bukan sama sekali widows, iainya superbagus kalau korang tahu guna/belajar guna tapi amatlah kurang bagus kalau kita masihlagi mencari aplikasi windows untuk dipasang didalam ubuntu, apakata kita kuatkan komunity pasti developer akan bina aplikasi yang super bagus untuk ubuntu atau kita bina sendiri (jika berkebolehan)

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...