Tuesday, July 01, 2008

Pertajam pemikiran logik dengan sudoku

Sudoku merupakan singkatan kepada 数字は独身に限る (Suuji wa dokushin ni kagiru) atau yang bermaksud "the digits must remain single". Ia turut dikenali dengan sebagai Number Place yang merupakan sejenis puzzle yang berasaskan pemikiran logik.
sendfile1.png


Game sudoku boleh didapati dalam ubuntu dan terinstall secara default. Akhir-akhir ini saya mengambil kesempatan menguji tahap pemikiran logik diri sendiri dengan menyahut cabaran sudoku.

Secara umum, objektif game sudoku ialah untuk mengisi tempat kosong agar setiap colomn, row, dan petak 3x3 hanya akan terisi dengan satu jenis nombor antara 1~9 (rujuk gambar diatas yang dihighlightkan). Cara bermain game ini agak simple tetapi penyelesaian tidak semestinya simple lebih-lebih lagi apabila anda tiba disuatu tahap untuk menganalisis setiap kebarangkalian yang boleh berlaku.

Saya menguji adik dan kakak saya untuk menyahut cabaran sudoku. Tanpa berfikir panjang mereka hanya mengisi nombor-nombor yang mereka rasakan sesuai dalam petak-petak tertentu agar isian pertama menepati kehendak game. Namun apabila mereka cuba menganalisis baris atau petak seterusnya, terus berlaku percanggahan.

Strategi yang selalu saya gunakan untuk menyelesaikan satu-satu game sudoku ialah teknik elimination dan what-if. Teknik elimination biasanya digunakan pada peringkat permulaan dan teknik what-if digunakan diwaktu kritikal. Apapun, jika anda bermain game sudoku dalam ubuntu, tedapat fungsi hint dan fill yang bakal memudahkan kerja-kerja menganalisis.

Kesimpulan saya, sudoku sangat menarik dan mengujakan untuk dicuba jika anda meminati bidang penyiasatan. Cubalah sahut cabaran sudoku hari ini!

6 comments:

  1. Saya kalau ngan main Sudoku takleh nak berenti. Addicted. Sememangnya ia boleh tingkatkan "ranking" logik, macam game SIM tu.

    It's great that Ubuntu jadikan ini sebagai salah satu default game, berbanding ngan Solitaire.

    ReplyDelete
  2. sama la ngan aku..lg best main game ni dari crysis kt windows(sebenarnya laptop aku xckup power nak main crysis)..

    ReplyDelete
  3. btul btul btul... maen sudoku lagi best..

    ReplyDelete
  4. @mazudi : yups2..stuju. bagus tuk budak kecik gak..haha

    @terazzatale : crysis 2 game per? xpnah dgr plak..

    @dark lord : yups...mmg best

    ReplyDelete
  5. @melayubuntu:crysis ni kira game paling hot bagi pengguna windows yang ad dx10..tapi spec kena cun la..grafik kena mantol br leh lyn..kalau x,baik main sudoku ni je..lg layan..hehe

    ReplyDelete
  6. aku suke game nih....
    i was start play this game since im 23 years old...before that,i never know how to play it.im just saw the other expert person solve it.but i still dont know how to solved it.til i buy sudoku book and i try to solve,learn by myself.sometime i ask my friend.i know it like late for me to expert in this game but im try my best because i have sense to want more expert to play sudoku game.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...