Tuesday, November 04, 2008

Crossover dan Wine dalam ubuntu : Kongsikan screenshot anda!

Anda memasang perisian windows tertentu dalam ubuntu menggunakan crossover dan wine? Kongsikan screenshot dan sedikit komen berkenaan prestasi perisian tersebut dengan pembaca blog ini dengan menghantarnya kepada saya : zul.malc (@) gmail.com. Saya akan update entry ini setiap kali menerima kiriman screenshot daripada anda.

Berikut merupakan beberapa screenshot yang saya terima dari rakan pembaca melayubuntu;

1. Microsoft Office 2003 yang dikirim oleh bro mustakim. Ianya dipasang menggunakan crossover dalam ubuntu.



2. Perisian Rhinoceros yang dihantar oleh bro noracom. Ianya dipasang menggunakan wine dalam intrepid ibex. Menurut bro noracom, ianya sangat stabil dan tidak ada apa-apa masalah.

Photobucket

3.Quranflash menggunakan wine dalam ubuntu 8.04 dan dihantar oleh bro Abu Qush. Sebenarnya ada isu tentang flash dalam samada ubuntu versi 8.04 dan saya masih perasan dalan versi 8.10 iaitu setiap kali menggunakan flash atau melawati laman web berflash, cpu komputer akan digunakan dalam kadar yang agak tinggi.



4.Dihantar oleh bro khusairie;
Microsoft Office Excel 2007
Ubuntu 8.04
Wine 1.1.5


Ingin berkongsi? Hantarkan screenshot ada pula!

9 comments:

  1. Ada sesiapa yang pernah menginstall google sketchup dalam wine atau crossover. Saya telah mencuba nampaknya gagal.. Apa yg keluar ialah screen hitam...

    ReplyDelete
  2. @azmizal : ermm...aku xpnah..

    ReplyDelete
  3. crossover ade yg free lg ke??
    yg aku tau cme 27 oktobe ari tu je..
    huhu..
    sketch-up versi berapa tu?
    sini install sketch-up ngan wine ok je..

    ReplyDelete
  4. Huh? aku nak try install AutoCAD lak..tp boleh ka? ada sapa2 try tak?

    ReplyDelete
  5. @harith: nnt aku ajak mmber architecture aku gne Ubuntu..psl diorg ade gne AutoCAD..hehe

    ReplyDelete
  6. Setakat ni wine belum boleh support autocad 2005.saya sudah mencuba atas pelbagai platform.

    ReplyDelete
  7. Huh, tak boleh la install Autocad 2008 dlm crossover, wine ada keluar, tp buka je terus crash. hehe..tak leh lagi la tu..

    ReplyDelete
  8. kalau nak main game dalam wine pun boleh.

    ReplyDelete
  9. fireworks 8 - ok.
    wine
    ubuntu 8.04
    tapi if ad gimp perlukn fireworks?huhu..
    http://www.imagebam.com/image/64aff517619416

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...