Tuesday, August 03, 2010

Memasang Ubuntu Control Center 0.5 dalam Lucid Lynx

Ubuntu Control Center merupakan satu utility pengurusan sistem ubuntu yang diinspirasikan oleh Mandriva Control Center. Sebenarnya agak sukar untuk saya huraikan dalam bentuk tatabahasa apakah yang berbeza antaraUbuntu Control Center, Ubuntu Tweak mahupun Ailurus. Masing masing manawarkan sistem pengurusan sistem ubuntu yang intuitif, mudah menggunakan interface yang senang untuk difahami.

Pemasangan dalam Ubuntu
Muatturun fail DEB dari laman muatturun Ubuntu Control Center. Saya nasihatkan anda memuatturun dan memasang pakej dependencies iaitu Font-Manager dan Jstest-GTK terlebih dahulu (dari page yang sama dengan diatas). Kemudian barulah dipasang Ubuntu Control Center.

Antara yang menarik
Saya tertarik dengan fungsi Retrieve PPA GPG Keys. Fungsi ini mampu mengaplikasikan PPA GPG Key kepada yang sepatutnya sekiranya anda menambah PPA ke dalam ubuntu secara manual (edit sources.list)

Saya juga tertarik dengan satu butang upgrade ke latest development release. Oleh kerana ubuntu melepaskan versi baru setiap 6 bulan sekali, sesetengah orang mungkin lupa kata arahan "sudo apt-get dist-upgrade".

Fungsi lain saya rasa tidak banyak berbeza dengan Ubuntu Tweak dan Ailurus. Selamat mencuba.

2 comments:

  1. macam gnome-control-center tapi lagi better

    ReplyDelete
  2. ni macam mandriva control center.. dari segi layout, memanf tiru mandriva

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...