Friday, December 28, 2007

Download command rujukan bagi Terminal


Saya telah menulis sedikit tentang perkara yang menakutkan apabila pengguna ubuntu(khususnya) menyalahgunakan fungsi Terminal.Ianya seperti dadah, banyak kebaikan apabila digunakan secara terkawal, tetapi banyak pula keburukkan apabila disalahgunakan.

Bagi pengguna ubuntu yang masih baru atau nama manjanya "newbie", memasukkan command line ke dalam terminal boleh jadi sesuatu perkara yang menyeronokkan dan boleh jadi juga sesuatu perkara yang membosankan dan menyusahkan.Pada mula saya mengenali terminal, saya seronok menggunakannya kerana saya boleh beraksi seperti seorang programmer yang cekap dan pintar dalam bahasa yang hanya difahami komputer.

Oleh kerana tidak ada pengalaman, setiap command yang disediakan dalam tutorial saya taip satu persatu ke dalam terminal.Setelah mengetahui bahawa saya boleh copy&paste jer command2 tu ke terminal, bukan sedikit saya maki diri sendiri.Bila difikirkan kembali, bagus jugak semua tu sebab ia membuatkan setiap command dan fungsinya melekat dalam ingatan saya hingga ke hari ini.

Saya akui, manusia sukakan yang mudah.Kerana itu saya tidak akan menyusahkan para newbie disini.Saya akan berkongsi satu file PDF yang mengandungi maklumat tentang command2 dan fungsinya bagi kegunaan Linux umumnya dan khususnya bagi Ubuntu.Saya sendiri sehingga ke hari ini masih merujuk kepada rujukan ini dalam perkara tertentu.Sumber diambil dari Fosswire.com.




Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

3 comments:

  1. thnx kpd saudara Zul dgn post yg menarik....dpt r aku berjinak2 dgn terminal lps ni...:)

    ReplyDelete
  2. salam saudara zul,

    takda command utk bukak file.tar.gz ke? mcm mana nak install fail tu?

    hrp reply segera.

    ReplyDelete
  3. terima kasih uncle. hehhe

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...