Sunday, December 30, 2007

Antara Virus dan Windows, Macintosh, Linux

Virus adalah kewujudan yang tidak diperlukan dalam dunia komputer kecuali bagi syarikat pembangun antivirus.Sejak dunia teknologi diwarnai dengan kehadiran satu mesin bernama komputer, dan windows menjuarai dalam bidang sistem operasinya, entah berapa ribu atau juta komputer yang telah diserang virus mengakibatkan kerosakkan, kehilangan data,pembaziran masa dan wang ringgit.

Menurut satu kajian ilmiah oleh Dr. Nic Peeling dan Dr Julian Satchell dalam Analysis of the Impact of Open Source Software, Virus yang bernama LoveLetter sahaja telah menyebabkan kerugian terus sebanyak $960 juta USD dan $7.7 billion USD untuk kehilangan produktiviti.

Apabila ada orang bertanya, mengapa banyak sangat virus yang menyerang sistem operasi windows?Seorang manusia yang kaya raya(err..panggil saja dia sebagai bill) menjawab, "Oh, ianya kerana windows digunakan secara meluas tidak seperti Macintosh atau Linux".Jack Clarke, seorang pengurus produk antivirus di eropah iaitu McAfee berkata "kita akan dapat melihat lebih banyak virus untuk linux jika linux menjadi semakin popular".

Ternyata kedua-dua kenyataan berbau "korprat" itu tidak berasas apabila dikaji secara ilmiah.Kita kaji secara perbandingan jumlah virus dahulu.Mengikut Analysis of the Impact of Open Source Software,jumlah virus berdasarkan jenis sistem operasi adalah seperti berikut;



Berkenaan dengan angka diatas, kajian tersebut mengatakan;
Most of the Windows viruses are not important, but many hundreds have caused widespread damage. Two or three of the Macintosh viruses were widespread enough to be of importance. None of the Unix or Linux viruses became widespread – most were confined to the laboratory.
Dan jikapun Linux mendominasi dunia sistem operasi dan begitu juga Macintosh, kedua-dua sistem operasi berdasarkan UNIX ini tidak akan mengalami nasib yang sama dengan windows.Mengapa?

Dalam windows, pengguna hanya perlu double click satu file berbentuk .exe dan virus akan menguasai komputer berkenaan.Sebaliknya bagi Macintosh dan Linux, untuk menguasai komputer, virus tersebut perlu sekurang-kurang memiliki hak super administration dan ini adalah sesuatu yang mustahil.Bagi linux, jika pengguna menggunakan hak super administration secara tidak terkawal, komputer dan sistemnya boleh rosak.Macintosh pula tidak membenarkan lansung pengguna menggunakan hak super administration(kecuali di enable dari awal).

Contohnya, bagi pengguna linux, apabila mereka cuba melakukan sesuatu perkara yang membahayakan sistem operasi komputer dalam keadaan mereka adalah normal user, amaran seperti "Are you root?" dan seumpamanya akan keluar dan tanpa keistimewaan sebagai super administration, maka komputer dan sistem akan selamat.

Saya akui, windows juga mempunyai akaun administration.Namun berapa ramai yang menggunakan "guest" akaun untuk komputer peribadi?Di dalam windows juga, sesuatu software yang diinstall oleh non-administration akaun juga boleh menambah file berbentuk .dll serta berbagai file sistem yang lain yang boleh mendapat kebenaran untuk merosakkan sistem komputer.

Kebanyakkan virus datangnya dari file yang disertakan dalam email(attachment).Dalam windows, Mic. Outlook Express (atau outlook) menggunakan file sistem yang sama dengan Internet Explorer(IE) untuk mempamerkan email yang menggunakan format HTML.Jika ada lubang kelemahan dalam IE maka nasib yang sama akan menimpa OE.Jika file sistem yang digunakan oleh kedua-dua perisian ini terkena virus, ia akan memberi kesan lansung kepada semua perisian yang berkongsi file sistem yang serupa.Masalah ini tiada dalam Linux kerana setiap perisian tidak berkongsi file sistem yang sama.Mozilla menggunakan enjin gecko untuk mempamer format HTML manakala KMail menggunakan KHTML dan seterusnya..

Terlalu banyak ruang untuk virus boleh menyerang windows dan terlalu sempit ruang untuk virus menyerang linux dan macintosh.Tetapi saya sendiri pelik, mengapa pengguna masih menyukai windows? Oh ya, ianya hanyalah game...dan kemudiannya game over untuk windows.
....



Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

1 comment:

  1. Izinkan saya pst artikel saudara ni di blog saya? Saya akan link back untuk entri ni.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...