Tuesday, December 25, 2007

Pengguna Ubuntu : AWAS!

Jadi anda masih baru dengan ubuntu?Perasaan ingin tahu tentunya membuak-buak bukan?Ingin mencuba itu dan ini, aplikasikan itu dan ini, masukkan command itu dan ini, install itu dan ini, ubah itu dan ini.YA! Ubuntu adalah sebuah sistem operasi yang memberi kebebasan berkenaan kepada anda.

Namun AWAS!Melakukan sesuatu tampa mengetahui akan akibat daripadanya hanya mengundang kerosakan.Apabila darjah kerosakan terlalu teruk, saya nasihatkan, sila reinstall ubuntu anda dan jangan ulangi kesilapan lalu!

Sejauh mana kita belajar dari kesilapan?

Saya juga seperti anda ketika mula mengenali ubuntu.Saya terlalu excited untuk mencuba segala yang boleh.Semua tutorial saya ikut, masukkan command ke dalam terminal tampa tahu menahu apa yang sedang diperbuat dan sebagainya.Tidak cukup dengan itu, saya dengan tampa bersalahnya telah uninstall satu komponen penting menggunakan synaptic package manager.Akibat dari semua itu?Tidak kurang dari 5 kali saya reinstall Ubuntu.Saya tidak kesal dengan bilangan tersebut apalagi berbangga dengannya.

Kegagalanlah yang mematangkan.Kegagalanlah yang menyebabkan kita lebih berhati-hati, berwaspada dan bijak mengelak dari melakukan kesilapan berulang.

Kesilapan

1.Terminal

Kesilapan yang paling mudah dilakukan ialah apabila memasukkan command ke terminal.JANGAN sekali-kali masukkan sesuatu command kedalam terminal tampa anda tahu apa yang sedang anda lakukan!Mengapa saya kata demikian?Saya akan tunjukkan apa yang boleh anda lakukan dengan terminal...
sudo rm -rf /


Jika anda masukkan command ini ke terminal berserta password, ia akan delete semua data dalam system ubuntu anda.

Ada banyak lagi contoh-contoh command yang berbahaya; antaranya:-
sudo rm -rf / (This will delete all your files on your system) - Needs administrator rights!

sudo rm -rf . (This will delete the current directory your in) - Needs administrator rights!

sudo rm -rf * (This will delete all the files in the current folder) - Needs administrator rights!

rm -rf * or rm -rf *.* (This will delete all the files in the current folder) - No administrator rights needed!

rm -rf ~ / & (This will destroy your home directory) - No administrator rights needed!
Command yang akan "erase" HD
sudo mkfs (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.ext3 (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.bfs (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.cramfs (This will format your hard drive) - No administrator rights needed!

sudo mkfs.ext2 (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.minix (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.msdos (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.reiserfs (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!

sudo mkfs.vfat (This will format your hard drive) - Needs administrator rights!
Command yang merbahaya

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/hda (VERY DANGEROUS COMMAND! It will zero out the whole primary IDE hard drive) (Needs administrator rights)

sudo dd if=/dev/hda of=/dev/hdb (Needs administrator rights)

sudo dd if=something of=/dev/hda (Needs administrator rights)
dan beberapa timbun lagi.. [source]

2.SPM (Synaptic Package Manager)
SPM bertindak sebagai installer dan juga uninstaller.Anda boleh menggunakannya untuk uninstall apa sahaja komponen yang telah diinstall didalam ubuntu anda.Tapi AWAS!Kadang-kadang, tampa satu sahaja komponen, akan menyebabkan banyak aplikasi tidak boleh dilancarkan dengan stabil.Lebih teruk ialah, anda tidak boot terus kedalam ubuntu anda!

Ubuntu tak sempurna?

Adakah ubuntu tidak sempurna kerana mempunyai lubang-lubang kesilapan sebegini?Saya tidak berniat berbicara soal kesempurnaan disini tetapi apabila difikirkan kembali, penggunalah yang silap kerana melakukan sesuatu tanpa mengetahui apa-apa.

Nota:
1.Saya menulis artikel ini apabila ditanya perlbagai persoalan mengenai masalah ubuntu mereka.Ada yang melaporkan PC dia telah rosak akibat tindakannya menginstall ubuntu dan terpaksa membayar RM80 untuk kos pembaikian.Saya ingin jawab, ia bukan masalah ubuntu, ia masalah PC awak.Berjuta-juta pengguna ubuntu boleh menggunakanya tanpa masalah tiba-tiba PC kita seorang sahaja yang bermasalah, tentunya disebabkan kesilapan kita sendiri!

2.Anda boleh bertanyakan saya apa sahaja berkenaan ubuntu.Tetapi saya tidak jamin yang saya boleh menjawab kesemuanya kerana saya bukannya developer ubuntu dan saya tidak mendapat apa-apa keuntungan dengan memperkenalkan ubuntu disini.

3.Jika ada masalah tentang ubuntu, sila tanya saya.Jika saya tidak tahu sila search menggunakan google atau pergi terus ke ubuntu forum.Jika ingin tanyakan kepada pakar tempatan, sila ke ubuntu.com.my.Komuniti Ubuntu masih lagi kecil tetapi jika anda bertanya dan ingin belajar, ramai yang ingin mengajarkan.

Selamat berjaya!





Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...