Wednesday, December 26, 2007

Sejauh mana blog ini memberi impak?

Mungkin ramai dari kalangan pembaca blog ini sudah memiliki blog sendiri.Samada hosting free atau berbayar, domain free atau berbayar.Apabila direnung sejenak dan difikirkan kembali, untuk apa seseorang itu perlu berblog?Disini sempat untuk saya senaraikan beberapa tujuan seseorang menulis blog antaranya;
  1. Suka-suka/Mengisi masa lapang
  2. Membina komuniti/Bersosial
  3. Duit
  4. Test power (menulis, coding, belajar, eksperimen etc)
Saya tidak pasti saya termasuk dalam kategori yang mana satu.Namun yang pasti, naluri saya kuat mendesak supaya saya dirikan blog seperti ini untuk membuat satu impak kepada pengguna komputer di Malaysia.Saya tidak ingin menulis sesuatu yang memperlihatkan saya ini "macam bagus".Saya cukup benci perbuatan bangga diri namun saya memuji sikap yakin dan positif terhadap keinginan untuk mencapai target.

Jika anda membuka website register.com dan anda akan dapat perhatikan "moto"nya ialah
Don't Just Make A Website, Make An Impact.
Pada saya, sebaris ayat ini mendatangkan maksud yang luas dalam pelbagai tafsiran dan juzuk-juzuk aplikasi yang pelbagai.Saya lebih suka jika ia ditafsirkan kepada perjalanan sebuah kehidupan dan ayat diatas akan bertukar kepada,
Jangan hanya membina kehidupan yang biasa, binalah kehidupan yang hebat.
Dan jika ia ditafsirkan kepada sebuah blog,
Jangan hanya membina blog, binalah blog yang memberi impak.
Sebenarnya bukan mudah membina sebuah blog yang berkisar kepada sesuatu yang baru, pelik, tidak pernah didengar orang, apalagi jika blog itu sebuah blog yang membicarakan sesuatu yang sesusah blog ini bicarakan.Maksud saya, senang membina blog tetapi susah untuk menarik minat pembaca!

Linux, Ubuntu, terminal, Open Source, partition, GRUB, bla bla bla, bukanlah antara "bahasa" yang biasa bagi pengguna komputer di Malaysia.Jika anda dalam jurusan Sistem Komputer atau yang berkaitan mungkin tidak termasuk dalam kategori ini, namun diluar sana masih ramai "orang-orang awam" yang terpinga-pinga apabila perkataan-perkataan diatas dilontar ke telinga mereka.Bagi mereka ini, apabila disebut komputer yang terbayang difikiran hanyalah windows, YM, Friendster, Myspace, chatting, trojan, "hang", antivirus dot dot..

Pada saya, jika saya mampu memasukkan maklumat tentang apa yang telah saya tulis dalam blog ini ke fikiran "orang-orang awam" tersebut, saya telah berjaya mencipta impak!Dan ianya bukan lagi suatu teori dialam impian saya dahulu...

Jadi ,sejauh mana blog anda memberi impak?

wassalam..



Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...