Monday, December 17, 2007

Hidupkan PC lama dengan linux!

Oleh kerana perkembangan yang begitu pesat dalam dunia teknologi pengkomputeran, komputer yang lama biasanya ditinggalkan untuk mendapatkan komputer yang baru, bergaya, pantas dan mampu untuk "run" OS terkini.Mungkin kerana itulah saya menganggap dunia komputer seperti dunia taraf hidup.Ia tidak mengira samada kita kaya atau miskin, taraf hidup semakin meningkat dan meningkat.Namun adakah wajar simiskin terus diketepikan atau dengan nada yang lain, adakah wajah komputer yang lama itu dipinggirkan untuk mendapatkan yang baru?

Jika sebuah komputer mempunyai pentium 2 didalamnya pada tahun 1997, ia adalah komputer idaman semua.10 tahun berlalu dan jika kita bertanya kepada sesiapa jua, pastinya ada yang malu untuk mengakui masih menggunakan pentium 2 didalam komputer mereka.Mereka berbangga jika komputer mereka mempunyai processor Core 2 Duo dan sebagainya.Ianya sesuatu yang biasa..



Antara sebab saya bangunkan blog ini adalah untuk mencari altenatif ini.Pada fikiran saya, jika komputer lama ini boleh "dihidupkan" kembali, komputer tersebut sudah tentu dapat berbakti kepada orang-orang kampung yang tidak mampu untuk memiliki walau sebuah komputer dan kerana itu mereka terus ketinggalan dalam arus dunia teknologi yang biasanya hanya dikuasai oleh orang mampu dan berharta.Pada fikiran saya, jika komputer lama ini masih berfungsi, dan ianya dapat dijual dengan harga yang begitu murah (RM300 kebawah etc), tidakkah ianya mampu dimiliki oleh orang miskin juga?

Terima kasih kepada bro senyuman yang mengingatkan saya tentang perkara ini didalam komen beliau tempoh hari.Asalnya saya memang berniat untuk menulis tentang itu namun disebabkan kerana komitmen lain yang harus diutamakan terlalu banyak lalu saya mengenepikannya terlebih dahulu.

Fluxbuntu

Saya telah membuat sedikit kajian tentang fluxbuntu dan mendapati ianya jauh lebih ringan dan pantas daripada Xubuntu.Fluxbuntu telah dibuktikan berjaya "run" di dalam komputer PentiumII 233MHz, 128MB RAM dan 2 Gig Harddrive space!Fluxbuntu mengambil masa selama 12minit untuk install sempurna didalam komputer berkeupayaan PentiumII 233MHz, 384MB RAM!

Ada 5 perisian yang diinstall secara default melalui fluxbuntu iaitu:



gOS (Google Operating system?)

Rasanya saya tidak perlu lagi memperkenalkannya.Ia mampu untuk diinstall kedalam PC berkeupayaan PentiumIII 1GHz dan 256MB RAM.gOS dilengkapi dengan google apps, dan fungsi web 2.0 dan pengguna dapat menggunakannya seperti membuka sebuah software.Ianya seakan browser, tetapi hanya membuka satu laman web setiap kali di"run".Saya belum menggunakan gOS namun saya percaya bahawa ia menjanjikan sesuatu yang baru dan agak berbeza dengan OS lain.






Xubuntu

Xubuntu adalah anak beranak ubuntu tetapi ianya dilengkapi dengan perisian yang lebih ringan dan menggunakan memori yang lebih kecil berbanding ubuntu.Xubuntu menggunakan Thunar File Browser (mengantikan nautilus), Abiword (mengantikan openoffice) dan banyak lagi perisian yang lebih ringan, penggunaan memori yang kecil jika dibandingkan dengan perisian lain.



Komputer yang mempunyai kelajuan processor 500MHz, dengan RAM serendah 128MB dan sekurang-kurangnya 1.5Gig ruang HD sudah mampu untuk run Xubuntu tampa apa-apa masalah (Processor 500MHz kebawah ada boleh tapi agak perlahan).

Jika Ubuntu menggunakan Gnome sebagai desktop envirenment nya, Xubuntu menggunakan Xfce yang lebih membantu kepantasannya.Namun tidaklah pula gnome tidak membantu kepantasan kerana ia run didalam ubuntu.

Saya berandaian cukuplah 3 contoh setakat ini.Insyaallah dilain masa dan ketika jika ada perkembangan terbaru saya akan postkan disini.Semoga teknologi tidak hanya dikecapi oleh kita..





Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...