Wednesday, December 12, 2007

Windows didalam Ubuntu menggunakan VirtualBox



Masih ingat lagi cerita virtualbox dalam entry lepas?Jika dalam tulisan yang lepas, saya menulisnya dalam keadaan tidak pernah mencuba untuk menginstall windows kedalam ubuntu menggunakan virtualbox,artikel kali ini saya tampilkan bukti bahawa saya telah mencuba dan beberapa fakta menarik untuk dikongsi bersama.

Secara jujur ingin saya nyatakan terlebih dahulu, saya TIDAK pernah ada pengalaman menginstall windows XP secara fresh kedalam komputer.Sebaik sahaja kerja-kerja memuat turun file windows xp professional melalui torrent selesai > burn kedalam CD dalam bentuk cd image > install virtualbox > setup virtualbox seperti dalam tutorial > kemudian install windows XP Professional !





Seperti yang dapat dilihat, walaupun kita setkan windows dalam virtualbox kepada fullscreen, pengguna ubuntu masih lagi mempunyai space lain untuk ubuntu.Namun ianya tidak semudah yang disangka.Saya percaya bahawa, mungkin tidak semua komputer mampu "run" 2 sistem operasi dalam satu masa.Mungkin juga semua yang saya paparkan disini tidak "menjadi" apabila diikuti oleh pembaca kerana perbezaan kemampuan komputer, hardware dan sebagainya.

Ramai yang mungkin ingin mengetahui spesifikasi laptop yang sedang saya gunakan ini.Untuk rujukan laptop saya menggunakan processor celeron M 1.73Ghz, 1Gig RAM, 60Gig HD, Dual boot Ubuntu Gusty Gibbon dengan windows vista.

Untuk windows dalam virtualbox, ini spesifikasinya




Untuk pengetahuan, agak susah untuk saya membuat pembahagian RAM (kerana ianya perlu untuk kita memperuntukkan sebahagian daripada RAM komputer untuk digunakan oleh OS dalam virtualbox) walaupun dalam tutorial yang saya ikuti dengan "keras" mencadangkan agar diperuntukkan 512MB RAM.Namun dalam perkiraan saya secara kasar setelah membuat sedikir research berkenaan windows xp pro system requirements, lalu saya membuat keputusan untuk hanya menggunakan 256MB RAM untuk windows didalam virtualbox.Manakala keluasan HD yang saya peruntukkan untuk windows itu pula hanya 3.4Gig.

Secara kesimpulannya ialah,

Keluasan partition Ubuntu = 14Gig
Keluasan windows dalam VirtualBox = 3.4Gig
RAM Keseluruhan = 1Gig
RAM untuk windows =256MB

Apabila saya "run" 2 OS ini dalam satu masa, keseluruhan RAM yang digunakan sekitar 800MB.Mungkin saya perlu bereksperimen seperti artikel lepas berkenaan penggunaan memori dalam ubuntu ini.Namun apa yang lebih bermakna ialah, saya boleh menggunakan windows seperti biasa dalam ubuntu dan boleh juga menggunakan ubuntu dalam masa yang sama.

Oh ya, virtualbox juga boleh diinstall kedalam windows dan kita boleh install ubuntu kedalam windows.Namun jangan tanya saya berkenaan RAM dalam windows..faham-faham ajela..




Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...