Thursday, July 10, 2008

Tips untuk file manager dalam ubuntu - Nautilus dan PCMan FM

Dalam ubuntu, nautilus bertindak sebagai file manager (pengurus fail). Namun file-file juga boleh diaccess dengan beberapa aplikasi dan cara lain seperti PCMan File Manager dan terminal. PCMan File Manager adalah aplikasi pengurus fail yang sangat ringan dan boleh dibuka dalam masa kurang dari 1 saat dalam komputer berkemampuan biasa.

Selain kepantasan, terdapat satu fungsi dalam PCMan FM yang sangat berguna iaitu fungsi "open in terminal". Apabila anda navigate ke folder yang mempunyai nama yang panjang atau "unik" seperti OOo_3.0.0beta_20080429_LinuxIntel_install_en-US_deb dan seumpamanya, right click dan pilih Open in Terminal atau hanya perlu tekan F4 dan terminal yang telah dinavigate ke folder berkenaan akan terbuka. Ini adalah sangat berguna kerana masa untuk menaip nama folder tanpa kesilapan menaip dapat dikurangkan.



Pun begitu, fungsi ini boleh "diadakan" dalam nautilus dengan menginstall nautilus-open-terminal (sudo apt-get install nautilus-open-terminal).

Sebenarnya masih terdapat pakej lain yang bertindak sebagai plugin kepada nautilus dan sangat berguna untuk dipasang. Saya senaraikan;

nautilus-image-converter
nautilus-script-audio-convert
nautilus-wallpaper

Dan jika anda masih ingat, saya pernah menulis tentang nautilus sript, yang scriptnya boleh didowload dari laman web gnome-look ataupun ditulis sendiri.

2 comments:

  1. Zul, macamana nak gantikan Nautilus kepada PC Man ? ada control panel ke? harap beli penjelasan (untuk newbie takut diorang tak tau).

    ReplyDelete
  2. follow step ni
    http://www.ubuntugeek.com/how-to-replace-nautilus-with-pcman-file-manager-in-ubuntu.html

    tp aku xbegitu galakkan lah..kot2 nnti kang jd benda len..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...