Saturday, July 19, 2008

Tolong confirmkan saya : Apa itu andLinux?

andLinux is a complete Ubuntu Linux system running seamlessly in Windows 2000 based systems (2000, XP, 2003, Vista; 32-bit versions only).
Itu baris pertama yang tertulis dalam laman web rasmi andlinux. Saya tiada hak mengulas lanjut kerana saya tidak ada windows untuk dicuba, tetapi berdasarkan apa yang saya baca andLinux ini adalah satu perisian membenarkan ubuntu menginap dalam windows. Bukan sahaja perisian, emulasi terminal, malah sistem pengurusan perisian APT turut sama boleh dinikmati dari andLinux dalam windows. Oleh itu, pengguna boleh install perisian menggunakan terminal dan memasukkan sudo apt-get install namapackage -- sama seperti anda dalam ubuntu!



Sekali lagi saya tegaskan, saya tidak ada windows untuk mencuba perisian ini. Tetapi jika apa yang saya huraikan diatas itu benar, adakah anda akan install andLinux sebelum mencuba ubuntu? Tolong confirmkan saya, ok?

8 comments:

  1. macam guna wubi juga ke?saya pernah guna wubi.boleh install software dalam linux macam biasa je.nanti saya try andlinux dlm window saya:)

    ReplyDelete
  2. @pcformula:wubi install linux sebagai dual boot..tp and linux ni aku rasa mcm emulator dlm windows untuk run linux..agknya la..hahaha..aku pn on d way donlot ni..nk try gak..da lama xbkak vista..

    ReplyDelete
  3. cam menarik je.. pakcik pon ingat nak try (harap2 celcom ok)

    ReplyDelete
  4. saya dah menggunakan andLinux agak lama. andLinux menggunakan coLinux kernel dimana kernel itu diport kan ke windows user mode seperti UML(user-mode-linux). Ianya bukan emulator mahupun compatibility layer tetapi linux yg sebenar. Mengenai apt, kita boleh install hampir setiap aplikasi untuk gutsy gibbon spt Nautilus dan gedit. Cubala

    ReplyDelete
  5. @anonymous : thanks2...bez la lagu 2..hehe

    ReplyDelete
  6. apa kelebihan andlinux ni dari linux2 biasa kita pakai? ...

    ReplyDelete
  7. dari ape yg aku da try,andLinux ni mcm kita guna linux sama ada KDE atau Xface dlm windows kita..
    maknanya kita run 2os dlm 1 masa

    ReplyDelete
  8. kelebihannya kita boleh run program linux dalam windows. kita gak boleh compile linux binary dlm windows tak payah lagi nak guna cross-compiler. Jadi kita tak payah nak bukak native Linux.

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...