Saturday, November 29, 2008

Linux Raja Komputer Terpantas Dunia

Petikan JomLinux.com

Setiap enam bulan atau dua kali setahun (sama tempoh dengan versi baru Linux keluar ke ek?), Organisasi Top 500 akan keluarkan analisis terhadap 500 buah komputer terlaju dunia! Dan seperti kebanyakkan tangga yang dimenangi Linux sebelum ini. Tahun ini juga, Linux masih merupakan OS terpantas dan terefisien di dunia!

Antara 500 superkomputer, Linux menguasai 469 buah darinya (93.8%). Pertambahan 10 buah dari tahun 2007 yang mana ketika itu Linux menguasai 91.8%. Apa yang menarik lagi, hanya Linux yang berjaya melonjakan diri dalam menjadi OS terpantas berbanding tahun sebelumnya, naik dari 84.6% hingga ke 87.8%.

Baru-baru ni juga, Microsoft berasa amat bangga dengan Windows HPC nya yang berjaya menjadi OS kesepuluh (10) terpantas berbanding tahun lepas yang berada pada tangga 116! Agak jauh jugak naik Mircrosoft ni.

Apapun, komputer Linux telah pun mengorak langkahnya dalam mencipta rekod kelajuan baru. Komputer Linux yang dijanakan oleh IBM (juga penyokong kuat Linux) merupakan syarikat yang berjaya memecah rekod kelajuan superkomputer dengan kelajuan lebih dari satu petaflop atau 1.026 quadrillion per saat!

Berapa satu quadrilion tu ek? inilah jumlahnya ... 1,000,000,000,000,000,000,000,000 ....

15 comments:

  1. cara yang paling jelas nak menjelaskan ialah... LINUX/UNIX....

    ReplyDelete
  2. cara yang paling jelas nak menjelaskan ialah... LINUX/UNIX....

    ReplyDelete
  3. aku sbrnrnya agak keliru dgn pengistilahan Linux/Unix...mmgdgkan Linux klon kpd Unix..tp Linux is not Unix.

    Bg akulah baik kita kekalkan satu nama psl ia mmudahkn pengguna baru Linux lbh senang dgn Linux.

    Isu ni gak timbul dgn istilah GNU/Linux...bg aku sndirilah. Sblm kenal Linux, mesti keliru gile istilah ni, psl Linux adalah kernal. Bkn keseluruhan OS.

    Tp sng lg kenal dgn Linux. Bunyinya pun lbh senang. Pengguna baru pun lbh suka.

    Amcm hacker_125? Ada sbrg pndgn lain?

    ReplyDelete
  4. tapi aku rasa janji opensource cukup hahaha... tapi semua supercomputer tu running on UNIX base.. bagi aku nak bezakan pun senang jer.. HPUX,AIX,SOLARIS (UNIX), yg lain2 tu semua Linux..

    ReplyDelete
  5. this is awesome! agaknya la kan, kalu kita ade sebijik superkomputer tu, apa kita akan buat dengan kemampuan mende tu ek? maen game? buat movie? surf internet? maen pinball? maen CS? or main Need for Speed? hahaha..

    ReplyDelete
  6. pc ni semua dia orang guna utk production... cluster...rendering, R&D.. byk ar lagi.. running application utk drawing utk big production yg design component2 cam nasa ker.. ntah itu jer yg aku tau sikit2...

    ReplyDelete
  7. superkomputer ni slalunya guna utk syarikat ganas2 cam kaji cuaca, bank2, kementerian tenaga (pasal nak kira kadar reputan nuklear, hasil senjata nuklear), R&D perubatan. Setakat main game tak ganas. Pasal desktop pun leh jalankan ape. cuma kos lebih je.

    ReplyDelete
  8. agak menarik fakta ni..
    teringat pulak msuk bilik server kat setapak dulu..
    giler punye sejuk..
    macam pi kutub utara..
    tp majoriti server tu pkai Unix..
    suku lagi pkai OpenSUSE..
    tk kesah lerr janji aku ade pengalaman maintain server..
    go for Linux..Unix..ape2 le..janji open source..
    haha..

    ReplyDelete
  9. aku tak pastilah server kat Malaysia ni byk pakai pe...tp kalu ikut statistik server yg aku bc dulu. Linux server dalam 43% kot pasaran dia. Itu pun byk versi survey psl nak dpt dpt yg betul2 tepat agak susah.

    Server mmg nak sejuk tapi kalu tak sejuk sgt pun ok je kot..haha..tp superkomputer mmg kena sejuk psl dia punya haba mmg dasat!

    Lg satu, opensuse, fedora, red hat mmg dominan kat segmen server. Ubuntu ni kurang psl baru menapak. Tp yg aku tak fahamnya apa psl le ubuntu server defaul dia takde GUI.

    Sbb byk admin skrg nak klik2 je...kekadang command ni pun ingat2 lupa je.

    ReplyDelete
  10. GNU/Linux lebih kepada perisian bebas dan terbuka. Ada satu faundation yang saya lupa namanya, menyatakan GNU/Linux lebih kepada perisian sumber terbuka dan bebas. UNIX pula adalah satu identiti yang berlainan. UNIX adalah OS yang berfungsi atas platform ia sendiri seperti HPUX atas HP Server dan ianya bukanlah bebas sepenuhnya. Dan kebanyakan UNIX adalah mempunyai sokongan daripada pembekalnya. Betulkan saya kalau saya silap, tapi seingat saya inilah fakta yang ditulis didalam artikel yang pernah saya baca.

    Berkenaan tentang penggunaan supercomputer, ada siapa-siapa yang tahu tentang kluster(Kelompok)?Ada pengalaman?Mari la kongsi sama-sama. Macam best pula baca tentang cluster
    dan sistem grid.

    Supercomputer terlaju ini terletak dekat Jepun ke zul? Lajunya. Mesti best kalau dapat cuba. Setakat run firefox, mesti ciput..hehe.

    ReplyDelete
  11. yg terlaju ni kat US utk kementerian tenaga US..depa guna utk kira kadar pelakurang nuklear, pembinaan senjata nuklear dan lain2

    ReplyDelete
  12. dh lame tk buat cluster server nie..
    dulu ingat cluster tu relay..
    hak3..

    tp mse kat FOSS 08 ade cite psl cluster dgn memcache..
    mmg menarik..
    applikasi yg diguna mySQL (yg smpai skrng msih gagal untuk ku setup..haha)

    nnt buat lerr post pasal cluster kat webpage lerr..
    hak3..

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...