Sunday, December 16, 2007

OSx86 Project,Hackintosh, Dan Mac OSX dalam PC

Pengenalan

Persoalan yang bermain difikiran saya sejak mengenali kewujudan Mac OSX ialah, bolehkah Mac OSX diinstall ke dalam PC biasa? Jawapan yang saya boleh bagi sekarang ialah, Mac OSX TIDAK boleh diinstall ke dalam PC biasa secara normal.Beerti, jika kita pergi ke Apple Store etc dan membeli Mac OSX Tiger/Leopard CD/DVD dan pulang kerumah, masukkan kedalam CD/DVD drive, ianya tidak boleh diinstall sebagaimana kita menginstall Windows/Ubuntu.



Apabila Apple mula menggunakan Intel architecture sebagai hardware bagi Mac OSX mereka, terbitlah berbagai idea untuk merealisasikan satu kerja mustahil iaitu install Mac OSX ke dalam PC biasa yang menggunakan Intel Processor dan AMD Processor.Sehingga artikel ini ditulis, "kerja mustahil" yang saya maksudkan tadi tidak lagi menjadi mustahil malah ianya telahpun dibuktikan berjaya oleh ramai pengguna PC termasuk diri saya sendiri.



Website OSx86 Project pula telah dibina untuk memberi panduan, membicangkan, memberi maklumat supaya pengguna PC dapat menginstall Mac OSX ke dalam komputer mereka dengan jayanya.Jika sekarang ini orang bertanya, adakah perlu untuk membeli Apple Hardware untuk install Mac OSX? Jawapannya tidak perlu!Mungkin ramai yang maklum bahawa, Apple bukan menjual software sebagaimana Microsoft, tetapi menjadi Hardware yang disertakan dengan OSX.

Bagaimana saya melakukannya?

Saya antara orang yang telah berjaya install Mac OSX 10.4.7(Tiger) kedalam laptop saya selepas 5x atau lebih mengulangi kegagalan.Kegagalan pertama telah menyebabkan saya terpaksa reformat keseluruhan Harddisk(delete seluruh OS dan data didalamnya-saya sempat backup data mengguna ubuntu live cd).Kegagalan kedua menyebabkan Mac OSX crashed semasa proses booting.Sebab utama mengapa saya gagal ialah kerana saya hanya berpandukan kepada instinct dan method try and fail.Saya berjaya setelah membuat sedikit research berkenaan hardware laptop yang saya gunakan.Oleh kerana saya telah delete windows dari laptop, tidak mudah untuk melakukan semua itu.



Berkenaan dengan DVD installer, saya telah mendownloadnya dari torrent dan anda dapat mencarinya dengan menaip keyword "OSx86 10.4.x torrent" melalui google.Biasanya setiap versi (x=1,2,3...11) mempunyai cara install yang hampir sama tetapi saya mengambil keputusan untuk tidak menghuraikannya disini.Kita perlu format partition yang ingin kita gunakan untuk Mac OSx86 ini kepada FAT32 dan sila bertanya kepada google untuk maklumat lanjut.



Jika ada masalah, inginkan rujukan, bantuan dan sebagainya, sila ke forum InsanelyMac dan disitu kita boleh merujuk berkenaan masalah kita tentang Mac OSx86.

Masalah

Namun tidak semudah itu untuk menjadikan Hackintosh(Mac yang di hack) kita ini full working system.2 masalah besar yang sedang saya hadapi(atau sedang saya sedari) ialah tidak boleh connect internet dan tiada sound!Saya rasa tampa kedua-dua fungsi ini, apalah ertinya sebuah komputer? Saya sedang berusaha untuk mengatasi masalah ini dan berharap agar dapat menyelesaikannya sedikit masa lagi dengan pertolongan forum InsanelyMac.

NOTE:Nantikan entry yang akan datang, jika tiada aral melintang saya akan tunjukkan video bagaimana mac osx didalam laptop saya beroperasi :)




Sila klik disini untuk melanggan artikel terbaik daripada melayubuntu terus ke mailbox anda!-Powered by FeedBurner

2 comments:

  1. bro..saya pon ade gak try benda mcm nie..saya pon mcm bro gak la..dah byk kali r install br nk jadi..memang byk prob...sbb sesetengah laptop je yang suppport...lgpon driver tok mac nie sesetengah je yang ade dalam cd..kalo mcm saya penah wat,seme driver ok tp driver to wifi je xde..memang susah gak la..

    ReplyDelete
  2. cam nak install rar 2...
    saya x taw nak guna kan nye...
    macam mne nak install benda 2 semua...

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...