Monday, July 28, 2008

Cara paling mudah install AWN dock kedalam ubuntu hardy heron


Tutorial saya terdahulu berkenaan cara install AWN dock agak complicated kerana pada ketika itu AWN masih diperingkat pembangunan. Namun kini AWN sudah semakin stabil meskipun usaha untuk upgrade fungsi serta fleksibilitinya terus berjalan. Saya tidak mahu mengulas panjang tentang hal tersebut dan kita terus kepada langkah-langkah;

1.Pergi ke System > Administration > Software Sources > Third-Party Software

2.Klik pada butang +Add dan masukkan line dibawah SATU PER SATU!
deb http://ppa.launchpad.net/awn-testing/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/awn-testing/ubuntu hardy main
3.Klik butang Close dan satu tetingkap muncul -- Klik Reload untuk update!

4.Buka terminal dan masukkan command berikut (1line);
sudo apt-get install avant-window-navigator-trunk awn-manager-trunk awn-extras-applets-trunk
5.Selesai proses installasi diatas, anda sepatutnya boleh lancarkan AWN melalui pilihan menu Applications > Accessories > Avant Window Navigator.

Cadangan:
1.Anda mungkin ingin lancarkan AWN setiap kali ubuntu dihidupkan. Jadi masukkan command avant-window-navigator dalam ruangan command dalam Session Preferences.

2.Anda juga mungkin ingin membuang panel bawah. Right click dan pilih Delete This Panel. (Jangan bimbang, anda boleh recover panel ini kembali dengan klik panel atas dan New Panel).

3.Anda juga mungkin ingin menambah applet kedalam AWN bar. Pergi ke System > Preferences > AWN Manager > Applets > Pilih dan Activate applet yang diingini.

4.Enjoy!

7 comments:

  1. perghhhhh bila dah letak dock camtuh. cool giler cam apple plak la. neh yang aku nak install ubuntu dalam next desktop yang aku beli neh. hehe :)

    ReplyDelete
  2. rasenye CairoDock lagi menarik dari AWN..
    sekarang pn bnyk promo CairoDock dari AWN..
    bukan ape..lagi comel..
    hehe..

    websitesu diblock oleh server kolejku!!

    ReplyDelete
  3. @knizam : ooo..bagus2... cam2lah...hehe

    @jipang : cairo dock aku pening sket...tp effect zoom dia mmg mcm mac...tp yg lain2 aku xbape paham...huhu

    ReplyDelete
  4. Assamualaikum dam salam sejastera...

    Bagia saya kalau nak menampak komputer anda seperti kompueter apple senag jer, gunakan gOs. Operasi sistem yang berasakan ubntu gak, akan tetapi ia terlalu bergantung harap kepada internet.

    ReplyDelete
  5. Bagia saya kalau nak menampak komputer anda seperti kompueter apple senag jer, gunakan gOs. Operasi sistem yang berasakan ubntu gak, akan tetapi ia terlalu bergantung harap kepada internet.

    Apa maksud bergantung harap pada internet?

    ReplyDelete
  6. maksud ayem36 bergantung pada internet adalah gOS menyediakan banyak google application contoh cam gmail, google docs,googlemap dan mcam2 lagi yg perlukan sambungan internet (tak termasuk uncle 'g' yer..hehehe)..semua ni boleh dicapai melalui 'dock'2 yg macam macos tu..tak perlu lagi nak ditambah2..

    aku lak, lebih suke ubuntu 'original'..clean dan sedap mata memandang..yang penting aplikasi harianku berjalan seperti biase..tak perlu nak mekup lebih2..

    aku penah gune pakai ibook 3 tahun lepas..ade mamat singapore nak jual tapi bagi aku pakai dulu..pasai duit takdak, lepas 2 bulan kasik kat org lain..huhuhu..time tu rase cam berlagak gile..cam bawak kete Ferrari keliling kampung..ade jer mate menjeling time aku bukak ibook tu..

    ReplyDelete
  7. gOS tu Google Operating System kn??

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...