Friday, November 14, 2008

Ciri-ciri USB 3.0 didedah isnin ini



Apa yang lebih hebat dari memindahkan 25GB data dalam 70saat? Ok mungkin dapat berlari dalam guni sambil mendaki gunung everest itu hebat bagi anda tetapi kita sedang membincangkan bab yang lain disini. Demo pada WinHEC 2008 mendedahkan, apabila data 25GB dipindahkan menggunakan USB 1.0, 2.0, dan 3.0, masa yang dicatatkan adalah seperti berikut;
USB 1.0 : 9.3 jam
USB 2.0 : 13.9 minit
USB 3.0 : 70 saat
Kesimpulan awalnya, USB 3.0 akan mempunyai kepantasan 10 kali ganda dari USB 2.0 dan ianya satu teknologi yang sewajarnya dikagumi.

Kini USB (universal serial bus) sudah diaplikasikan dalam berbagai device yang melibatkan pemindahan data. Pertambahan kelajuan perpindahan data akan secara lansung mencetuskan idea terkini yang lebih pintar kearah penghasilan teknologi canggih dan memudahkan kehidupan.

Antara yang pertama saya fikirkan ialah live usb ubuntu dan apajua yang berkaitan. Peningkatan perpindahan data akan meningkatkan kepantasan untuk boot kedalam ubuntu yang berada dalam usb. Mungkin selepas ini budaya membawa sistem operasi dalam poket akan menjadi-jadi dalam masyarakat berkomputer.

Ciri-ciri lain bagi USB 3.0 akan didedahkan pada isnin ini dan ianya sesuatu yang ditunggu-tunggu oleh kita semua.

14 comments:

  1. wow !
    x sabar nak beli laptop yg ada 5 usb 3.0 ni.hehe :)

    ReplyDelete
  2. Takkanlah spesifikasi itu tak ada draf

    ReplyDelete
  3. huaa.. besh2! nak jugak! bleh buat Satu Linux box baru next year ni. sure lentok la!

    ReplyDelete
  4. yoyo or je
    linux untuk budak sekolah

    ReplyDelete
  5. To anonymous,

    Kalau tidak ada GNU/Linux atau UNIX, mungkin anda tidak boleh melayari internet di luar daripada server Malaysia. Kebanyakan server/Core server yang ada di ISP di Malaysia ni menggunakan GNU/Linux dan UNIX. Bukan untuk budak sekolah je!. Buka mata dan minda tu luas-luas. Mungkin anda benci dengan GNU/Linux atau blogger seperti melayubuntu ni, tapi janganlah meluahkannya disini. Ini privacy setiap orang.

    Dan kepada pengguna Linux pun, jangan benci dengan windows sebab rasanya, semua OS ini berguna untuk semua orang. Pilihan terletak ditangan anda. Kalau banyak duit, beli lesen windows original, kalau takde duit, buatlah cara takde duit dengan menggunakan GNU/Linux OS.

    Sekali lagi untuk anonymous, jangan buat sesuatu yang mungkin anda dibenci oleh orang lain. Dan saya minta maaf kepada anda kerana terpaksa berkata begitu.

    ReplyDelete
  6. utk anonymous : aku nak tanya..ko guna OS ape tuh? windows kah? ko guna windows ori ke? kalau ori..bagus2..kalau pirate tuh...pegi la beli ori..

    ReplyDelete
  7. Saya sendiri pun guna windows kadangkala. Sistem operasi windows yang saya gunakan adalah tulen sama sekali kerana UTM telah memberi peluang pelajar untuk gunakan perisian secara tulen iaitu Microsoft Office dan Windows XP. Jadi, saya sah disisi undang-undang dan disisi islam.

    Anonymous bagaimana? Mungkin pirate ke?

    ReplyDelete
  8. cian plak aku kt anonymous..hehe...

    ReplyDelete
  9. rasanya kat anonymous ni cuma spammer bodo je. Dah ada beberapa blog dia komen ayat sama. Elok jangan bagi orang komen sebagai anonymous

    ReplyDelete
  10. fuh! 25GB dalam 70saat?? laju betul... mungkin nanti cybercafe pun takda harddisk..pakat2 bawa portable hdd/ubs drive sendiri...boot GNU/Linux masing - masing... heheh

    ReplyDelete
  11. hahaha.. mmg laju.. and the most important thing nak kena tunggu lagi.. hahaha.. desing USB3.0 if powered by Intel.

    ReplyDelete
  12. @umarzuki : ignore jer..stuju2

    @harith : aah..aku pun pk cam 2...nnti cara kita idup pun mgkin berbeza..hehe

    @hackers : hahaha..tggu cket lg..alamak..nk upgrade ke nk bli pc baru..ayarkk

    ReplyDelete
  13. @Sebol

    Draf dah lama kluar cuma xde org nak ambik tau je.

    ReplyDelete
  14. nanti ader harapan la nak kuarkan duit beli pc baru.. yg ader USB3.0 hahaha.. agak nyer pendrive USB3.0 nanti baper ar RM$$$$

    ReplyDelete

Terima kasih atas respon..

Quartz OS: Material Design + Linux = Awesome

Konsep Material Design pertama kali diperkenalkan oleh Google untuk Android 5.0 Lollipop. Nampaknya, ada developer yang berminat untuk ...